FANDOM

Søko

Selv om Christian Bale var eminent i hovedrollen i American Søko måtte scenen hvor han ondskabsfuldt fortærer en forsvarsløs vandplante, klippes ud i den endelige udgave for ikke at fornærme vegetarerne.

Søko (latin: Sirenia Psychopatica) er en orden af pattedyr. Når vi siger orden, er det ikke ment som når mor har ryddet op, men mere ment som dyreorden.

Nærmeste familieredigér

Søkøer er efter sigende tæt beslægtet med elefanter, men af en eller anden grund inviteres de ikke med til fætter/kusine-fester. Muligvis er de også i familie med vort mælkegivende husdyr, Maren Malkeko, men det er i så fald længere ude.

Selve søko-ordenen indeholder 2 familier. De består af fire nulevende arter og en enkelt som er uddød, idet det er lykkedes at få has på den med moderne teknik og plasticaffald, som vi smider i vandet for at ikke at grisse til på Islands Brygge[1].

Søkoen når gerne en længde på mellem 2,5 og 4 meter og vægten sniger sig helt op på 1.500 kg, da nytårsforsættet om at smide 10 kg som regel ryger i vasken. Den ånder med lunger, så man kan gerne se den stå på tæer på havbunden med snudeskaftet lige over vandspejlet, når den skal sutte lidt ilt til sig, før den snupper sig endnu en bundskraber.

Selv om søkoen kan virke lidt kluntet af udseende har den ingen problemer med at parre sig med søpapegøjer andre søkøer, selv om nogle af dem spiller dyre til at starte med. Den er ikke specielt socialt anlagt i dagligdagen, men skulle det ske at den får en unge, så passer den da pænt på den de første 2 år i hvert fald, det skulle jo nødig hedde sig...

Mad og drikkeredigér

Søkoen lever hovedsagelig af planter, som den finder nede på havbunden, men det sker da, at der smutter en enkelt dykkerklokke, legoklods, havmåge, lidt ispapir eller en mine fra 2. verdenskrig med i skyndingen. Skulle det sidste være tilfældet kan vi med sindsro henvise til madopskrifter.dk, hvor opskriften på sprængt and bare skal tillempes en anelse.

Husholdningredigér

Dyret er generelt kendt for sin store overlæbe, der har en helt fantastisk evne til at støvsuge et helt gulvtæppe hele havbunden for søgræsser. Men stærkt går det jo ikke, dyret bevæger sig typisk med 8 km/t, så det kan let tage hele eftermiddagen at støvsuge dagligstuen havbunden.

Triviaredigér

Ansvarsfraskrivelseredigér

  1. Onde tunger påstår, at Steller's søko uddøde allerede i 1768 på grund af griske jægere, men nu har vi altså valgt at kaste skylden på solbaderne langs kajen.