FANDOM

Rundkørsel

Sådan ser en rundkørsel typisk ud

En rundkørsel bruges til at opbryde trafikken på en ellers lige vej. De er til stor irritation for spritbillister og fartglade psykopater. Forvirringen om, hvorvidt man skal vige eller køre skaber ofte sammenstød, og derfor har nordmændene selv et norsk navn til det: "irriterende fartsdumper".

Opfindelsen redigér

En rundkørsel er helvedes opfindelse. Den blev opfundet af en svensker, Johan Jönsson, i lidt af en brandert. Han er siden opfindeslen blevet jaget vildt omkring af rasende bilister, da de ikke ved, hvilken vej de skal køre i rundkørslen. Mange vælger derfor at køre gennem den og derved smadre deres automobil. Der er store diskussioner i debatten om, hvorvidt rundkørslerne skal nakkeskydes, men man mener, at man ikke kan nå at skyde dem alle, da de hyppigt formerer sig.

Udseende redigér

Rundkørsel3

Sådan!Lidt rundt, og så ellers bare ligeud.

En rundkørsel ses ofte meget mandig, da den tit er tæt bevokset med træer, græs og buske. En rundkørsel findes i mange former og størrelser med udsmykninger og farver. De nyeste og hotte har matchende diskolys i form af trafiklys.

Kontroverserredigér

Rundkørsel2

At kombinere rund- og ligeudkørsel kan give anledning til visse problemer

Gennem 1990'erne blev det gradvis mere og mere udbredt, at man placerede rundkørsler, alle de steder hvor der indtil videre havde været ligeudkørsel. Kryds blev til bolle, og det ledte i det hele taget til en del forvirring.

Den dag i dag, er der stadig en antal bilister, der foretrækker den mest lige vej gennem rundkørsler. Dette resulterer igen normalt i buler. Både i det runde og det lige.

Rundkærsel