FANDOM

RolfSørensen

Rolf Sørensen - i hans reneste form

"Rene linjer, det er vigtigt"

~ Caroline Wozniacki om Rolf

"ROFL"

~ Rolfs facebookvenner om Rolf

Rolf Sørensen (f. tirsdag 20. april 1965) er det pureste eksempel på en ren cykelrytter og en enestående sportsmand. Gennem hele sin sportslige karriere, som strakte sig fra 1973 til 2011 lykkedes det for Rolf at blive den reneste vinder i Danmark.

30px-Cquote1 svg Rolf er ren! 30px-Cquote2 svg
Internettet om Rolf

Ungdomskarriereredigér

Som ung rytter kørte Rolf lidt rundt og var en ren amatør. Den gæve sjællænder med det høje hår, havde allerede dengang nogle drabelige dueller med sin diametrale modsætning; Bjarne Riis - den tavse jyde med det knap så høje hår.

Allerede da Rolf var 17 år gammel, havde han gjort rent bord blandt amatørerne på landevejene i Danmark, og han rykkede teltpælene op og flyttede til Italien, hvor han tegnede sin første professionelle kontrakt.

"Du skulle have et bijob som spåkone"

~ Dennis Ritter om et eller andet

Seniorkarriereredigér

Rolferren1

Rolf på ren vilje i en forårsklassiker

De første år i støvlelandet kørte Rolf for et par mindre italienske hold, som fortrinsvist solgte vaskepulver til hvidvask. Han boede i den periode hos italienske familier, hvor de lærte ham, at når det gælder cykling og politik, så er det et krav, at man har rene hænder. "Den ene hånd vasker den anden", som man siger på italiensk .

30px-Cquote1 svg É Rolfe é puro! 30px-Cquote2 svg
Rolfs italienske madmor om Rolf

Det gode ved Rolf var, at han kunne køre stærkt! Samtidig var han en pæn ung fyr, med et blondt - og ikke mindst meget højt! - hår.

Ariosteatidenredigér

I 1988 skifter Rolf til lerpotte-fabrikanten "Ariosteas" cykelhold. Holdet med de stolte traditioner blev opfundet dengang man skulle have fragtet krukker med kontrabande over Alperne. En mission der krævede, at man kunne tilbagelægge turen over Alpe d' Huez baglæns og uden hænder.

På dette hold lykkedes det for Rolf at køre den rent hjem i blandt andet:

  • Den Sicilianske Cykeluge
  • Giro d'Etna
  • Copa Palermo

Efter alle disse meriterende sejre, blev han hver eneste gang set kindkysse heftigt med en fedladen siciliansk mand med lommerne fulde af brune kuverter.

I 1992 var der den rene ulykke på Ariostea. Den gamle ærkefjende Bjarne kom til holdet, og Rolf skiftede til Carrera, for at rense luften ren.

Carreratidenredigér

Mens Bjarne Riis skiftede til Gewiss-Ballan og her kørte en 50 km enkeltstart, mens han holdt et vildt jagtende felt bag sig, så skiftede Rolf til buksefabrikanten "Carrera". Her kørte han blandt andet sammen med Claudio Chiappucci, der kunne ét eller andet med at køre op ad bjerge.
Faktisk kørte han så stærkt op ad bjerge, at motorcyklerne i Tour de France knap kunne følge med, og kun kunne velsigne verdens tv-seere med billederne af hans stramme, blå cykelshorts, der til anledningen havde fået malet et par jeans-lignende lommer på. Det var sandelig moderne[1]!

I tiden hos Carrera vandt Rolf blandt andet klassikeren "Liege-Bastogne-Liege"[2], Seksdagesløbet, Tour de Rundetårn og en etape af "Tre dage på panden"[3]

Det bedste ved dagene hos buksefabrikanten var, at Rolf da altid havde rene bukser på! Alle de andre ryttere på holdet blev senere anklaget for at have haft bukselommerne fyldt med EPO i 1993, men Rolf var uskyldsren.

Rabobanktidenredigér

Efter et par ture på de rene små-hold, skifter Rolf i 1996 til det hollandske bankhold "Rabobank". Efter sigende bliver kontakten formidlet af nogle af hans italienske bankforbindelser, der har haft et så fremragende samarbejde med de hashrygende flinke og renskurede hollændere.

30px-Cquote1 svg Den Rolf is Pure 30px-Cquote2 svg
Hele Holland om Rolf

På dette tidspunkt er der to slags cykelryttere:

  1. Stjernerne
  2. Vandbærerne

Rolf er Stjernen på dette hold, og alle de andre har bare at bære noget vand op fra hollændervognene og til Rolf. Det rene vand er da også med til at sikre, at Rolf i denne tid vinder langt de fleste klassikere, semiklassikere og uklassikere.
Rolf slår sin navn fast som den mest vindende cykelrytter i dansk historie, og hans præstationer går rent ind hos de cykelelskende danskere[4]. Desværre bliver Rolf rent faktisk snydt, da han "kun" vinder sølv ved verdensmesterskabet.

Pensionistkarriereredigér

Efter afslutningen af sin cykelkarriere beslutter Rolf sig for, at nu skal han have rene linjer. Det gør han ved at agere som ekspertkommentator på altingalle medier. Siden indskrænker han sig en anelse.

TV2 tidenredigér

Efter nogle frygtelige år for Tour de France med den ene doping-afsløring efter den anden, beslutter TV2 sig for at indlede et samarbejde med den altid vidende og garanteret rene Rolf.

Dette bliver starten på et mangeårigt samarbejde, hvor Rolf kører og kommenterer alle etaperne med Dennis Ritter bagi. I pauserne optræder endvidere Jørgen Leth, og midt i al denne rene overflod af viden og indsigt, er der også tid til at kommentere på begivenhederne på TV.

Rolf og Jørgen stikker nogen gange lidt til hinanden, men, som med alt andet, er det bare det rene drilleri.

Rolf er ren!redigér

Rolferren2

Rolf på vej mod endnu en sejr

I forbindelse med endnu et radioshow med to mandlige værter på Danmarks Radio, blev landet vidne til kampagnen "Rolf er ren". Baggrunden for denne kampagne skyldtes, at nogle lapper[5] vist havde forvekslet Rolf med en af deres rener, da han helt uforvarende kom flintrende på cykel op ad et bjerg i Nordnorge. Måske havde det noget at gøre med hans gedebukke-styr, eller også er lapper og samer bare generelt dårlige til at genkende cykelryttere.

30px-Cquote1 svg Rolf er en ren! 30px-Cquote2 svg
Nordmand om Rolf med gedebukkestyr

"Rolf er ren" blev på den vis et enestående og pudsigt eksempel på, at cykelsporten vitterligt er kommet videre siden "Festina-skandalen". Det kan altså lykkedes at vinde mange meriterende sejre, uden at der er doping involveret. Det er Rolf heldigvis det reneste bevis på.

Eftermæleredigér

Vent lige...? Nææh!? Det var vist ikke noget alligevel...

Rene noter herunderredigér

  1. Røvbaldegardiner i vinduet var også moderne engang
  2. Det lyder blæret! Hen til kommoden og tilbavs igen.
  3. Cykelløb hedder generelt noget underligt. Lidt lige som travheste.
  4. Der som sædvanligt skal have skåret det spektakulære ud i en hel del ord fra Jørgen Leth
  5. Dem fra Lapland - ikke cykellapper.