FANDOM

Heinlein

Robert A. Heinlein (1907-1988) var en amerikansk science fiction-forfatter og lommefilosof der som hovedregel kreditteres for at have opfundet navnet "Space Marine", i 1937, selvom en helt anden - amerikaneren Bob Olsen - udgav novellen "Captain Brink of the Space Marines" allerede i 1932.

Filosofisk orienteringredigér

Da Heinlein ikke led af penis-misundelse - og i øvrigt mente at verden er større end bulen i bukserne - var han en udtalt skeptiker overfor Freuds teorier. Selvom Heinleins samtid konsekvent så fallos-symboler overalt, i praktisk talt alle ungdomsbøger der udkom, uanset indhold, formulering og handling. Heinlein gjorde derfor sit yderste, for at beskrive hovedpersoner der var travlt optagede af semantik sproglige betydninger. Dette er årsagen til, at han brugte relativt meget krudt på at skrive kapitler, der mest af alt minder om filosofiske epistler, selvom emnet måske bare var "Værdsættelse af Fjernsyn".

Dette til trods, var manden ikke filosof, da han qua ekspertvældet ikke havde den fornødne ophavsrettighedsbeskyttede pondus. Han må derfor nøjes med den nok imponerende, men lidet flatterende titel "Koryfæ".

Læs mereredigér