FANDOM

Riccardo Riccò

Det vakte lidt dopingmistanke, da en forholdsvis ukendt italiener to dage i træk kom i mål flere minutter før konkurrenterne, i de hårde Tour de France-bjergetaper.

Riccardo Riccò (1. september 1983) var en meget professionel cykelrytter fra Italien. Mellem 2006 og 2008 cyklede han for det daværende ProTour-hold Saunier Duval-Scott med først rigtig meget succes - senere meget lidt succes.

Karriereredigér

I 2005 blev Riccò endelig ansat som professionel cykelrytter på et hold der kunne betale hans løn, og som havde kendskab til hans ønske om at blive nummer 1. I starten var der ellers ingen der ville ansætte stakkels Riccardo, da hans hæmatokritværdi var alt for langt over det tilladte. Han blev dog godkendt af UCI, da Riccardo argumenterede for at han pr. natur altid havde haft en for høj hæmatokritværdi[1].

I 2007 kom Riccardos fortjeneste gennembrud så, da han vandt en helveds masse etaper ud af ingenting. Året efter klarede han sig også godt i Giro'en, hvorefter der var lagt op til den helt store triumf i Tour de France 2008. Desværre kom han ikke længere end til d. 17. juli, førend han[2] blev anklaget for doping. Riccardo måtte derfor af flere gode årsager forlade løbet, ligesom toprytterne Stefan Schumacher, Leonardo Piepoli og Bernhard Kohl, der alle også var blevet knaldet af de mænd som lever af at studere cykelrytters urin.

I 2010 vendte Roccardo tilbage til sporten. Men ak.. Som en ægte narkoman kunne han ikke lægge dopingen på hylden. I februar 2011 forsøgte Riccardo et desperat forsøg på at foretage en blodtransfusion på sig selv[3] hvorefter han blev idømt karantæne fra al cykling frem til 2020, da man ikke mente han besad "sportens rene ånd".

Utvivlsomt rene noterredigér

  1. Senere kom det så frem, at man allerede i hans spæde år havde proppet ham med ulovlige midler for kunstigt at presse hans hæmatokritværdi op.
  2. Og hele hans italienske hold iøvrigt..
  3. Ja, vi kan godt afsløre at - JA! - det mislykkedes.