FANDOM

Stop hand Denne artikel er forældet
EU-kommissionen har vedtaget en række direktiver, forordninger, cirkulærer og bekendtgørelser, som overflødiggør denne artikel.
Toiletpapirorientation

Om toiletpapirrullen skal vende under eller over, er mest et spørgsmål om, hvorvidt man ønsker at smudsige fingre konstant skal berøre væggen bag toiletpapirsrulleholderen.[1] Øverst til højre et alternativ,[2] og nederst ses den kommunale løsning, der giver en ekstra dimension til begreberne over og under

Hvilken retning en toiletpapirsrulle skal vende er dybest set et eksistentialistisk spørgsmål,[3] der sætter fokus på toiletpapirsrulleanvenderens sociale mobilitet og kognitive deferens til samfundets uudtalte regelsæt.[4] I enkelte tilfælde er der dog blot tale om statistisk støj, da retningen er bestemt af virkårlige parametre.

Der er to muligheder, når det gælder toiletpapirets retning ved brug af en toiletpapirsrulleholder med en horisontal aksel, parallelt med bagvæggen: toiletpapirets frie ende kan enten hænge over eller under kummen rullen. Valget er i store træk et spørgsmål om personlig hygiejne præference, bestemt af vane. I undersøgelser af amerikanske forbrugere og af bad- og køkkenspecialister, foretrak 60–70% af de adspurgte over. Dette afsnit opsummerer materiale fra den engelske version af artiklen, hvori de nærmere kilder er angivet.[5]

Katten i autocamperenredigér

Selvom emnet er banalt, har folk ofte stærke meninger angående sagen. Den amerikanske brevkasseredaktør Ann Landers udtalte, at sagen var den mest kontroversielle problemstilling i hendes klummes historie.[6] Forkæmpere for begge standpunkter fremhæver fordele, rækkende fra æstetik, gæstfrihed og renlighed, over papirbevarelse og til bekvemmeligheden og incitamentet ved at afrykke de enkelte blade.
Berømtheder og eksperter findes i begge lejre. Kausaliteten i hver persons valg er blevet analyseret i flere studier, med teorier om alder, køn, socioøkonomisk status og politisk filosofi. Det er også blevet foreslået, at en præference for under måske er sammenfaldende med ejerskab af en autocamper, en særlig affinitet for De Radikale eller en kat.[7]

Rulleretningsdiktatur eller kompromis?redigér

Løsningen på denne konflikt i de enkelte hjem kan være et kompromis, hvor man installerer separate holdere eller separate badeværelser. En mand i Vestkorea advokerer for en plan, hvormed hans land vil standardisere med én påtvunget retning, og mindst én opfinder håber på at gøre en ny type toiletpapirsholder populær – denne type skal skifte mellem de to retninger.

Eksterne henvisningerredigér

Retningsbestemte fodnoterredigér

  1. hvor de vil afsætte fæces og andre klamme substanser
  2. Velegnet til de analretentive typer
  3. Hvis vi ikke straks hiver emnet op i friskere luftlag, ender vi med at diskutere lort og afføring
  4. m.a.o: De fleste vil helst gøre det samme, som alle de andre, og have de samme ting også
  5. ... så du skal altså ikke forvente at finde nogen henvisninger til noget som helst her
  6. Det var længe, længe før internettet og Facebook kom til
  7. Den katolske kirke har fritstillet sine supportere i sagen, muslimerne er gået i tænkeboks og Det Flyvende Spaghettimonster anbefaler den hinduistiske skik med at bruge venstre hånd i stedet for papir