FANDOM

Recession

hårde tider for sparegrisen!!

Definition på recession redigér

I et kapitalistisk verdensamfund kaldes det for recession, hvis et land har en vækst på højest 2%. Så stiger arbejdsløsheden og importen falder. Recessionen er i nær familie med Finanskrisen. Man kunne faktisk snildt have dem mistænkt for et incestiøst forhold, der havde resulteret i en serie af svært misdannede børn[1].

Det medfører dårligere økonomi for landet, og den usikkerhed kan få den konsekvens, at folk holder endnu mere på deres penge, hvilket får væksten til at falde endnu mere.

I nyere tid er det hovedsagligt pga. af boligspekulationer, at et vestligt land er havnet i langvarig recession.

Når samfundet er gået helt i stå, og arbejdsløsheden eksploderet kaldes det for en depression.

Er landet ude i en recession eller depression? redigér

Recession Depression
Når teksten i Nik & Jays landeplage hit lyder: Yeah Yeah, penge i handskerummet, vi cruisher i min Audi, en honey ved min side og rolex på armen! - Hay Hay Yir stille og roligt, stille og roligt - et smil på læben mod solnedgangen. Når teksten i Nik & Jays landeplage hit lyder: Nooo Nooo, leasingspapirer i handskerummet, vi cruisher i min KIA, vores backup crew og instrumenter ved min side - Yeah oh Yeah – But tha players is still playing- oh yir baby kl 14 i rødovercenteret.
Når Clement Kjærsgaard uge efter uge er vært for en tv debat om de økonomiske problemer Danmark står overfor. Når Clement Kjærsgaard uge efter uge bummer dig på hovedbanegården for 20 kr til en ”togbillet”
Når du ikke har råd til at købe nyt tøj og dit gamle tøj må holde i flere år. Når du er tilbage på den gamle ordning med at overtage dine storesøsters aflagte tøj også selvom du er 45 og hun er 60 år.
Du har ikke længere råd til din gamle opel corsa og må sætte den til salg på bilbasen. Du køber din gamle opel corsa tilbage, men denne gang for at flytte ind i den.
Når Grækenland for ikke at gå fallit må låne penge af Rumænien. Når Grækenland for ikke at gå fallit må låne penge af Somalia.

Recessionsnoterredigér

  1. I det mindste er de produceret på "markedsvilkår". Længe leve Kapitalismen!