FANDOM

Forskellig betydning af raskredigér

Ordet rask har normalt noget med helbredstilstanden at gøre. Hvis man er rask, er helbreddet godt. Men det sker dog også at ordet rask forekommer, hvor det rask intet har med helbred at gøre. For eksempel i følgende sætning:
"Skolebørnene gik rask til, for klokken havde ringet, og de havde fri". Her betyder rask, at børnene gik i et hurtigt tempo og har slet ikke noget med børnenes helbredstilstand at gøre. Det er den genvundne frihed, der får børnene til at gå rask til.

Hvordan bliver man rask?redigér

Man starter med at blive syg, ellers kan man jo slet ikke blive rask igen. Så finder man en dygtig og god læge, som ordinerer én noget virksomt medicin, som kurerer ens sygdom. Sådan er den helt korrekte måde at blive rask på.

Rask via mirakel eller overtroredigér

Den slags hændelser, som overskriften for dette afsnit har, skal man altså afholde sig fra. Dels kommer der bøvl fra sundhedsfagenes fagforeninger og dels kommer der alle apotekerklagerne over nedsat salg af kvaksalve.

Er raskhed opreklameret?redigér

Ja, det er der slet ingen tvivl om. Eftersom døden jo skal have en årsag, så er sundhed og alt, hvad der har med at være rask at gøre, blevet frygteligt opreklameret gennem tiderne. Ingen tænker overhovedet på at bedemændene og ligbrændingforeningerne også skal overleve i det kapitalistiske kredsløb.

Se Ogsåredigér