FANDOM

Eddieeel

Eddie "The Eel" kommer her i mål mens man er i gang med medaljeoverrækkelsen

Udtrykket "røven af 4. division" stammer fra krigen i 1864, hvor 4. division under general Hegermann-Lindencrone ikke forskansede sig ved Dybbøl men trak længere og længere op i Jylland for at ende helt oppe i Vendsyssel. Derfor sagde folkeviddet at man aldrig så andet end røven af 4. division.

Andre oprindelser redigér

Det er oversat til engelsk hvor det hedder "Bottom Of The Ninth", men stammer ligeledes fra dengang man havde tre divisioner i Danmarksturneringen i fodbold. Når man var røven af fjerde division lå man til at rykke direkte ned i serie tre ( lidt ligesom Brøndby IF).

Ærestab redigér

Men det er jo mere komplekst end som så fordi nogen jo skal ligge til sidst, da ikke alle kan komme først, så røven af fjerde er en relativ størrelse hvor det er forbundet med en eller anden form for æretab eller fornedrelse at ligge lige netop der.
Dvs. det er ikke røven af fjerde hvis man gennemfører Eremitageløbet på 32 timer uden brug af benproteser, men derimod hvis man kommer ind efter fire timer og ellers ikke har nogle synlige fysiske skavanker men for højt ambitionsniveau.

Definitioner hentet fra den virkelige verden redigér

  1. I cykelsportens etapeløb har man et begreb det man kalder groupettoen. Her sidder man og underholder hinanden i den fælles vished om at man vejer alt for meget til at forcere de europæiske bjergkæder, men man er god nok hvis man skal forberede en sprinter til at ramme målstregen med en rimelig fart.
    Hvis man end ikke kan følge med den er man røven af fjerde...
  2. Største