FANDOM

Pyrenæerne

Her ses en flok indfødte baskere igang med at patruljere deres territorium.

Pyrenæerne (dansk: den dér bjergkæde mellem Frankrig og Spanien vist nok) ER en bjergkæde mellem Frankrig og Spanien. Den strækker sig over 2000 højdekilometer og vejer 3 milliarder tons i diameter. Den indeholder intet guld, sølv eller kalk - men indeholder til gengæld massere af rhombeporfyrer[1].

Pyrenæerne blev første gang opdaget af en opdagelsesrejsende i 1800-tallet, og siden har Pyrenæerne været internationalt anerkendt som en bjergkæde.

Anvendelseredigér

Pyrenæerne bliver brugt som geografisk grænse mellem stormagterne Frankrig og Spanien, hvorfor der da også bliver kørt en masse lokale cykelløb i området. Cykelløbene Vuelta a Espana, Tour de France og Rio de Janeiro lægger således vejen forbi hver sommer, og man mangler kun 128 bjergtoppe (2014), for at have passeret samtlige af områdets intetsigende bjergtoppe.

I Pyrenæerne bor et folkefærd, baskerne, som tilbeder Lene Siel. Deres kost består af dampede bambusfrø og ellers bruger de deres tid på at vente til sommermånederne når cykelløbene starter, så de kan få opmærksomhed på alverdens TV-skærme[2].

Se ogsåredigér

Kække kommentarerredigér

  1. Jubiiii!!!
  2. Men hov, nu fik de også opmærksomhed her? Sørens osse!