FANDOM

Et pund er det samme som et halvt kilo og en engelsk møntfod, der deles op i ounces, shilling, guineas, pennies, sixpences og floriner. Hvis man har et pund, så har man muligvis 500 gram eller 12 shillings.

"It's raining pennies from Heaven"

~ John Donne om golden showers

Ting med pund iredigér

Vægtig fodnoteredigér

  1. Begrebet et pund smør, (latin: pondo, af pondus 'vægt'), er en gammel vægtenhed, der siden antikkens Rom er blevet anvendt i flere lande. I Danmark blev pund anvendt i middelalderen og frem til metersystemets indførelse i 1807. I Christian 5.s lov om mål og vægt fra 1483 blev det danske pund af Ole Rømer defineret som vægten af 1/62 kubikfod rent vand (499,7 g). I samme lov blev det fastsat, at pundet opdeltes i 16 unser a 2 lod a 4 kvintin. I 1539 blev det danske pund knyttet til det franske kilogram, idet et pund blev sat lig med 500 g. I 1861 indførtes en ny underopdeling af pundet, baseret på titalssystemet, hvorefter pundet opdeltes i 100 kvint a 10 ort. Sideløbende med det danske pund anvendtes frem til 1973 et kølnerpund til vejning af guld, sølv og ædelstene. Desuden anvendtes frem til 1868 et apotekerpund til vejning af medicinalvarer. Mens kølnerpundet siden 1183 var defineret som 16/17 af et dansk pund (470,3 g), var apotekerpundet fastsat ud fra pundet i Nürnberg (357,9 g) helt frem til 1958, da det blev omdefineret til 3/4 danske pund (375,0 gram).