FANDOM

Proletar

Erik Clausen er ikke proletar, selvom han utvivlsomt altid har drømt om at være det[1].

Proletar2

Karl Marx imponerede en masse mennesker ved at skrive et meget langt værk om kapital og proletarer[2], uden nogensinde at opdage hvad en proletar rent faktisk er.

"Til kamp for Arbejdervældet!"

~ Karl Marx om proletares evne til at lede et land.

"Aldrig vil jeg tillade England at falde ned i Proletariatets Afgrund!"

~ David Cameron om ovenstående.

En Proletar er en person så hensynsløst fattig og ligegyldig, at vedkommende kun har råderet over sine egne børn, og i øvrigt ikke kan bruges til andet end at avle arbejdskraft- og soldater til Staten[3].

Proletarens Kendetegnredigér

Hvis du går omkring med en lille kommunist i maven, vil du nok insistere på, at en proletar er en stolt, klog, uegennyttig skabning, hvis' fornemmeste opgave er at lede verden mod et socialistisk paradis uden brug af anden vold end det der er nødvendigt for "Det fælles bedste". For alle andre[4] er en proletar en ludfattig og snotdum muskelmasse[5], der bruger al sin tid på at avle børn, og - traditionelt set - arbejde. Dog ejer de intet udover deres børn. I et moderne perspektiv er det med børnene endda noget omdiskuteret pga. proletares udprægede behov for at få tvangsfjernet ungerne.

Folk der kalder sig "proletar"redigér

Rigtig mange mennesker har i årenes løb gået og sagt sætninger som "Jeg er proletar - og jeg er stolt af det!" og "Du og jeg, Juliane, vi er proletarer!"[6], men bizart nok har ingen endnu gidet at slå op i et leksikon og finde ud af hvad ordet faktisk betyder, hvilket paradoksalt nok bekræfter rigtige menneskers ikke-proletarers fordomme om netop proletarer.

For at lette proletares arbejde med selvforståelsen, har vi derfor lavet en liste over ting der kendetegner proletarer. Uden at undersøge det nærmere går vi nemlig ud fra at folk der kalder sig proletar lejlighedsvis klikker forkert på ekstrabladet.dk og derfor ender på spademanns.

En proletar er
  • Ludfattig - ejer intet[7].
  • Kan kun lave ufaglært, manuelt arbejde[8].
  • Kan med nød og næppe avle børn til Staten.

Se ogsåredigér

Ejerfri noterredigér

  1. Bare se hans film. Guderne må dog vide hvorfor.
  2. Den hedder "Das Kapital", hvis du en dag skulle få lyst til at læse den.
  3. Dvs. stort set alle, ifølge Flodhesten Dolph.
  4. Navnlig os med et udvidet kendskab til Romerrigets historie.
  5. Jf. "Fodboldfans".
  6. Ups - citat fra den der Klinkevals-film.
  7. Nej, end ikke dét.
  8. Hvis arbejde overhovedet kan udføres.