FANDOM

Portsim

Port optræder også som computerspil, hvor brugeren med sine 3D-briller kan vælge imellem flere scenarios. Herover er det niveau 2, der foregår i havnebyen Hamborg an der Kieler-Kanal. Man klikker på én af de mange, spændende mulighederjalousilågen nederst porten i midten, hvorefter den går op og (fanfare) du er midtpunkt i et nervepirrende intergalatisk rænkespil, der kan ændre den kontrafaktiske verdenshistorie og få en sommerfugl til at blafre med vingerne i Brasilien, eller noget ...

"Dans le port d'Amsterdam,

Y'a des marins qui boivent
Et qui boivent et reboivent
Et qui reboivent encore
Ils boivent à la santé
Des putains d'Amsterdam,
De Hambourg ou d'ailleurs.
Enfin, ils boivent aux dames
Qui leur donnent leur joli corps,
Qui leur donnent leur vertu,
Pour une pièce en or"

~ Jacques Brel om kvaliteten af bodegaerne i en række europæiske havnebyer fra Lissabon til Narvik

Port er et flertydigt ord, der på dansk som regel betyder en rektangulær eller hvælvet åbning i en eller anden form for bygningsværk. Hvis der er tale om en lade, så udgør ladeporten selve døren i laden (ofte en skydedør), mens den tilbageværende åbning i laden ikke hedder noget, når porten er skudt til side. Port kan også være en forkortelse af portvin, som jo kommer fra Portugal.

Hvad mere skete der i porten?redigér

Den hvælvede port har gennem tiderne haft en stor symbolværdi, ikke mindst pga de mange allusioner til at fx "køre svinet i garage" og andre former for road rage. Jacques Brel siger det så smukt i sin muntre chanson om de unge pigers drømme om stjernerne.

"Les jeunes filles me Donnent la Piz
Pendant que je Pleure Toujours ici
"
redigér

Et quand ils ont bien bu
Se plantent le nez au ciel
Se mouchent dans les étoiles.
Et ils pissent comme je pleure
Sur les femmes infidèles