FANDOM

Platin er tvillinge-grundstoffet til urin, og desværre er dets lillebror, guld, langt mere kendt.[1] Det er sølvfarvet og blev derfor kaldt platina (lille sølv) af spaniolerne, som huggede det fra mayaerne i middelalderen, før der blev indført internationale regler for folkedrabforsvarsløse folkeslag.

Men platin er utroligt sjældent og umådeligt værdifuldt.[2]

Den matematiske indflydelse redigér

Platin var et af de bagerste i køen, da grundstofferne sked fik platin tildelt sit tal, der repræsenterer dets rang i Den Periodiske Orden. Det stakkels undertrykte metal blev tildelt nummeret 78. Senere samme dag blev der tildelt forkortelser. Stakkels lille platin fik ikke en et-bogstavs-forkortelse, som mange af de andre. Det kom til at hedde Pt. Endnu senere fik det at vide, at dets navn faktisk betød "lille sølv", og det var grænsen. Platinet gemte sig hos faraoen tutankhamon, og er i teorien aldrig blevet fundet igen.
Men hvor ved vi så alt det her fra? Urin. Vort elskede, personlige grundstof åbenbarede sandheden om platin over for Gandhi, da han indtog det oralt, og det ændrede hele verdenshistorien.[3]

Platinske plathederredigér

  1. Hvilket er underligt. Hvem kan alligevel lide underlige gule metaller der vejer lige så meget som en halv planet? Alle.
  2. Og meget grimmere, men det kan være lige meget. Platin vejer faktisk den anden halvdel af den sidstnævnte planet, så det var et utroligt dårligt argument, når man ser tilbage på det.
  3. Nogle siger at de har fundet Platin. Men det har de ikke, sådan er det bare. Ikke mere om det. Finito.