FANDOM

Plastic (sanskrit: Plast) er et kulfiberpolymer, som er sammensat af tre grundstoffer: Carbon, Hydrogen og Oxygen. Morsomt nok er de fleste andre ting, vi godt kan lide, også sammensat af molekylære CHO-kæder. Til eksempel kan vi nævne alkohol, kartoffelchips, sukker, brød og Legoklodser.[1]

Sjov viden om plasticredigér

Vidste du, at i 1530 udviklede den tyske alkymist Bartholomæus Schobinger, en opskrift på kaseinplast, dvs. plast fremstillet af ostemasse?

Krystallinsk plasticredigér

Spice Girls

Spice Girls er lavet af det pureste polypropylen-plast.

Krystalplast er i virkeligheden kun delvist krystallinsk, idet der er amorfe områder i materialet. Amorfe områder i krystallinske plasticting kan opstå fx ved alt for hurtig nedkøling.[2]

Amorf plastikredigér

I amorf plastik ligger molekylekæderne bundet i krystallinske strukturer i materialet. Klar plastik er altid amorf. Materialet Polyethylenterefthalat bruges især til plastiske operationer, der gør grimme kvinder smukke.[3]

Alternativ plasticredigér

Da jordens olieressourcer jo er forsvundet om få år, søges der efter alternative plast-materialer. Mange af disse alternativer er bioplast, da de fremstilles af biologisk materiale såsom ligdele eller frugtose. Bioplast kan fremstilles ved ponymerisering af mælkesyre til en brændbar ponyester. Med en enkel metode kan en porøs katalysator med forskellige metalatomer såsom titan, tin og guld i porerne omdanne molekyler til mælkesyre.[4]

Plastiske noterredigér

  1. Nej, det er løgn. Vi kan ikke lide Legoklodser
  2. Hvis man fx er på Nordpolen
  3. Der findes også mennesker lavet af plastic. Fx var Michael Jackson 94,15 procent plastic, og Miley Cyrus er (ifølge en ukendt kilde på størrelse med en lille liter mælk) ca. 20 procent plastic, fordelt på den øverste del af overkroppen
  4. Men der findes ingen logisk grund til at gøre det