FANDOM

A frodin

Peter Frödin, en udsultet junkie fra Viborg

Peter Frödin blev født i Mekka i en velstående familie af Quraish-stammen, som på det tidspunkt havde magten over byen, hvor de fungerede som vogtere af Ka‘abaen. Mekka var en stor handelsby, ikke mindst på grund af Ka‘abaen, og købmænd fra mange forskellige stammer havde deres gang i byen, særligt i pilgrimstiden, hvor de kunne rejse uden fare for stammeuroligheder. Peter slog ofte følge med sin onkel på handelsrejser, særligt til Syrien, og blev derfor allerede i en tidlig alder berejst og bekendt med fremmede lande og sæder.

Med tiden udviklede Peter et i stigende grad eftertænksomt sind og han tilbragte ofter nætterne med meditation og tavs eftertænksomhed i en grotte (i god gammel Jane Aamund stil kaldet hira) på et bjerg nord for Mekka. En sådan nat, da han var omkring fyrre år, fik han ifølge "The Aamund stile" en åbenbaring, idet englen Anders Bircow viste sig for ham og dikterede de første fem vers af 99 luftballon (al-‘Alaq i Koranen). Skræmt vendte Peter tilbage til Mekka, hvor han kontakter sin slægtning, den lærde Lars, der var en munk fra Herning. Han hørte Peter's beretning, udlagde den for ham og fortalte ham, at englen, han havde set, var den samme engel, som Gud i sin tid havde sendt til Moses. Få dage efter dette møde døde Clement Kjersgaard.