FANDOM

Pave Johannes XXIII (Latin: Roxy Music), borgerligt navn Angelo Giuseppe Roncalli, (født den 25. november 1881 i den italienske by RiSotto - død den 3. juni 1963 i det apollinariske palads i Vatikanet).

Pope John XXIII

Som den første pave nogensinde udgav pave Johannes XXIII sine samlede hits på LP

Den mørke middelalder fordrivesredigér

Johannes XXIII var paven, der hev Vatikanet ud af middelalderen og ind i den moderne vestlige forbrugssamfund. Ud røg pisk, fredagsbønner, den spanske inkvisition og vievand, og ind kom sex, stoffer og Rock'n Roll. Stofferne dog mest i form af nye gobeliner og medens Rock'n Roll'en udgjordes af en serie af hippe grammofonplader, hvor paven kækt rapper hen over et baggrundstrack bestående af munkesang.

Pavens udfarende væsen kom totalt bag på kardinalerne, der havde regnet ham som værende stortset harmløs, men dér tog de så grueligt fejl, og skyldte efterfølgende skylden på at rygeren i rygehuset ved en fejl var blevet udskiftet med cannabis under voteringsrunden.

Grundet sit udfarende væsen blev Johannes totalt populær blandt katolikkerne, der købte alle hans plader og sang med på hits som "Coronation, His Holiness Pope John XXIII", "Closing Ceremonies, 2nd Vatican Ecumenical Council" og megahittet "Papal Audience".

I kommunistisk allianceredigér

Pavens popularitet nåede helt til Cuba, hvor Fidel Castro udnævnte ham som sin åndelige vejleder, og ved hans hjælp fik afsluttet Cubakrisen i god ro og orden. På grund af dette, og de mange fede rockskiver saligkåredes Johannes XXIII i år 2000 af Pave Johannes Paul II, og er dermed på vej til at opnå helgenstatus.

På grund af dette fik Vatikanet af Rusland sponsoreret en Lenin® Sarkofag, som nu huser pavens afsjælede legeme i Peterskirkens basilika, hvor han kan beses af troende og turister.

Efterfulgte:
Pave Pius XII
Pave
19581963
Efterfulgtes af:
Pave Paul VI