FANDOM

En paryk er en hat af hår, lavet af hestehår, menneskehår, uld, fjer, yakoksehår, bøffelhår, fimrehår eller syntetiske materialer, som bæreshovedet på grund af modeluner eller andre æstetiske og kunstneriske årsager, herunder kulturel og religiøs observans. Ordet paryk er en forkortelse for periwig (fransk: peruque) og dukkede først op i engelsk omkring 1675.

Nogle mennesker bærer parykker til at skjule det faktum, at de er pilskaldede; en paryk kan i så tilfælde anvendes som et billigere alternativ til kure med slangeolie og plutonium for at genoprette hårpragten. Parykker kan også anvendes som et kosmetisk tilbehør, undertiden i forbindelse med en religiøs praksis, hvor man skærer forhud af eller barberer naturlige hårforekomster på intime steder.

Historien bag parykken redigér

De gode gamle dage redigér

I det gamle Egypten bar faraoerne parykker for at beskytte deres barberede, hårløse hoveder fra solen. De bar parykker ovenpå ​​deres hår, sat fast ved hjælp af bivoks og harpiks. Andre gamle kulturer, herunder danske stenalderfolk, fønikerne, de gamle grækere og romere brugte parykker nærmest dagligt. Parykker er hovedsageligt en vestlig forteelse. I Kina og Japan er det kun Geishaerne og de koreanske Kissaenger, som er iført parykker, som en del af deres traditionelle kostumer.

En særlig afart af parykken er toupéen, der især benyttes af mænd med måne. Her fra redaktionen må der lyde et godt råd til alle mænd med toupéer: Tag den dog af! Du ser aldeles latterlig ud.

Ting med toupéredigér