FANDOM

Paradiselost

Til venstre ses Lucifer der, trods et rædselsfuldt og bevinget reptil-udseende, stadig forvises fra Edens Have, fordi han er den lækreste i flokken.

Det Tabte Paradis er et digt fra Svenskekrigenes tid, der handler om det der står i starten af Biblen. Digtet er på over 10.000 vers[1], og er grundlæggende et stort rip off på en række klassiske, græske værker. At Milton der skrev det, så bruger digtet som en direkte parallel til at at retfærdiggøre væbnet oprør mod hans egen konge, er en anden sag[2].

Handlingredigér

Satan er helten[3], og starter et oprør mod Gud og Sønnike. Da Pine & Plage fra Disneys "Hercules" havde ret i, at man ikke kan dræbe en gud - og da slet ikke Han der siger Jeg ER - taber Satan, og bliver sendt ad Helvede til. Bogstaveligt talt. Lidt på linje med Bram Stokers "Dracula", er Satan her en ynkelig skabning som vi skal have ondt af, samtidig med at han er - ja, altså Satan, og dermed en dum skid.

I sin søgen efter at få ret, går Satan omkring og leder efter kumpaner. Til alt held møder han Eva, der vandrer alene omkring, da hun åbenbart har behov for lidt alenetid. Satan overtaler hende til at søge skilsmisse.

Til Slutredigér

Satan taber naturligvis borgerkrigen i Himlen, ikke mindst pga. af hans meget lille hær, der kun udgør 1/3 af den samlede Engleskare. Adam & Eva bliver sat ud af Guds Foged, og menneskeslægten lever videre, selvom arme Hr. Satan ikke overholder sabbaten.

Noterredigér

  1. STOP! Inden du kaster op ved tanken, så læs artiklen om Strofer, så du kan lære hvad et vers er.
  2. Men det ændrer ikke på, at enhver tro undersåt bør væbne sig med modstandsdygtighed overfor de republikanske baciller, som digtet inficerer læseren med.
  3. Nej, særiøst!.