FANDOM

Panamakanalen er nu til dags en hurtigt transportkanal som dagligt transporterer 14.000 fartøjer de 80 km mellem Stillehavet og Atlanterhavet i Mellemamerika. Helt præcis, i landet Panama.

Historieredigér

Ideen til Panamakanalen stammer tilbage til det 15. århundrede hvor datidens svar på Hugh Hefner - Versco Núnez ta de lorté - udtænkte ideen efter han havde set sin søster snave med sin kone. Versco fik storhedsvanvid, og udtænkte et projekt så stort og langt, at det ville overgå selv Rundetårn i København. Versco led af analfiksering, så der var ikke meget at stille op for venner og familie, da han påbegynde et projekt ud fra tegningerne af menneskes endetarm. Meningen var at fremstille et stort analrør som skulle strække sig fra den ene ende af landet til den anden. Uheldigvis blev han slået ihjel af kristne pionere blot to år efter påbegyndelsen.

I øvrigt har man i dag fundet ud af, at en Panamakanal kræver papir for at virke i daglig praksis, og derfor har en større mængde journalister undersøgt sagen ang. Panamapapirerne.

Heldigvis var den amerikanske regering nogle år senere interesseret i byggeriet, som ville sætte gang i dollarkursen igen, efter en tabt petanquekamp med Storbritannien. 90.000 menneskeliv, 600.000.000 dollars og 168 år senere stod kanalen klar - dog med det primære formål at transportere Mærskskibe fra den ene ende af verden til den anden.