FANDOM

Bueogpil

Belinda fra Tersløse Brystforening viser her, hvordan Palnatoke muligvis har skudt kong Harald i måsen med bue og patter.

Toke Trylle (eller Toke Trylle Palneson Hvide) blev født ca. 975 som søn af Gunhild Haraldsdatter og Palne Tokesson.

Hvor kender vi ham fra?redigér

Fra London! Hans navn står på en runesten, vikingetidens graffiti.

Hvad rager han os?redigér

Han fik en søn, der blev noget ved musikken: Skjalm Hvide, ingen ringere. Og så har han fået æren af at være den, der myrdede kong Harald Blåtand ved at skyde ham i enden med bue og pil. Det sidste er muligvis løgn, men det er for sent at gøre noget ved det i dag.

Og så er der dem der mener, at Toke Trylle er den selv samme som Palnatoke.

Palnatoke, siger du?redigér

Gør jeg det? Ja, man skal stå ved hvad man har sagt, uanset om det er huskbart eller ej. Palnatoke var ifølge overleveringen fra Fyn, men var alligevel med til at grundlægge byen Jomsborg et eller andet sted i farvandet mellem Tyskland og Polen[1]. Det var ham, der gav byen sin første lovsamling.

30px-Cquote1 svg Ve den, der Pilen i Maasen paa Kongen skyder! Han skal straffes haardt med en ekstra Ration af Risengrød og Skattenedsættelse i Hundrede Aar! 30px-Cquote2 svg
Palnatokes lov

Hvad betyder Palnatoke?redigér

Ja, det er jo sådan et kælenavn, ikke. Hvis nu vi holder fast i, at han hed Toke Trylle Palnesson Hvide, så kan du godt se, at den skide runesten hurtigt bliver fyldt op, ikke. Så er det bedre at kalde dyret for Palnatoke, så bliver der også plads til at skrive lidt andet på stenen.

Hvorfor dræbte han kongen?redigér

Palnatoke var asetroende. Kong Harald troede på Hvidekrist og kom lidt for godt i gang med at kristne hele Danmark, ifølge Jellingstenen. Det kunne vi jo ikke ha', så Haralds egen søn Svend lavede en konspiration mod ham, så man kunne få afskaffet alt det hvidekrist-halløj igen. Desværre blev julen hængende, så man er nødt til at købe Playstations og underbukser til uvorne unger i hele december.

Nå, men Palnatoke fik altså tjansen med at aflive kong Harald. Han ventede pænt til kongen skulle på potten, og da han trak bukserne ned og bøjede sig bagover, så affyrede Palnatoke en pil lige op igennem mumsehullet og ud af munden på hans kongelig højhed[2].

Nu overtog Svend Tveskæg kongemagten og Palnatoke blev sikkert[Kilde mangler] hædret for sin storslåede indsats med tildeling af nogle byer og skønjomfruer og sådan noget, som man jo brugte meget dengang.

Hvad skete der så?redigér

Aner det ikke.

Pletskudredigér

  1. Forskere mener, at byen Jomsborg lå på øen Wolin nede i Sachenpissen-Hackenböphen.
  2. Tal om lortesmag i munden...
Hvidelogo
Hvideslægten - i store træk
Spademanns... Hvis du vil Hvide mere
Eller lidt mindre, egentlig
Palnatoke · Asser Rig · Ebbe Skjalmsen Hvide · Stig Hvide · Skjalm Hvide · Sune Ebbesen · Absalon · Anders Sunesen · Esbern Snare · Johannes Ebbesen · Jakob Sunesen · Jakob Erlandsen · Marsk Stig