FANDOM

Pachildcare

Denne "døgnistitution" (Læs: Fængsel) fik ved åbningen bemyndigelse til at forlænge fangernes domme, efter forgodtbefindende.

PA Child Care er et ungdomsfængsel/opholdssted for mindreårige, der ligger i Pennsylvania, USA. Det blev åbnet i 2003, som en privatejet institution, med henblik på at fremvise et mønstereksempel på privatisering og offentlige nedskæringer. Og det lykkedes, i stor stil.

Kids for Cash-skandalenredigér

Kort efter institutionens åbning, påbegyndtes et samarbejde med de to ungdomsdommere Michael Conahan og Mark Ciavarella, der fik 2.600.000 dollars, for at putte børn i fængsel for de mest obskure forseelser, f.eks. at bande i skolegården, eller fremstå vægelsindet i teenageårene.

Pga. det amerikanske nær-religiøse forhold til penge, kunne de færreste se problemet ved at privatisere børns rettigheder og velbefindende. Sagen kom således for en dag, ved at én af sagens skurke, blev snuppet for skattesvig - men altså ikke børnemishandling, menneskehandel, ulovlig frihedsberøvelse, korruption, magtmisbrug, misbrug af offentlige midler eller medvirken til psykologisk tortur, som faktisk var en del af skandalen.