FANDOM

Kroyer

Krøyer, som han så sig selv. I virkeligheden brugte han monokel, var glatraget og vejede hen ved 270 kg.

"At male er som at skide: det bliver kun værd at glo på hvis man bløder imens."

~ Peter Lundin om kunst. Og toiletbesøg.

Peder Severin Krøyer, kaldet Søren, var en norsk-født dansker der grundlagde familievirksomheden "Skagensmalerne A/S", der siden 1860'erne har leveret kvalitetsløsninger for virksomheder- og private der ønsker at få malet, inde såvel som ude.

Skagensmalerne A/Sredigér

Krøyer malede landskaber i sin fritid, navnlig landskaber på Skagen, men hele hans professionelle virke omhandlede lader, mure, kirketårne, døre og vinduer. Navnlig farverne grøn og blå, da Krøyers massive overforbrug af absinth krævede så store summer, at kun vanvittigt billige primærfarver var noget der interesserede ham.

Skagensmalerne A/S har malet logoerne på alle Stena Lines færger i de sidste 20 års tid.

Bonusinforedigér

Bille August har lavet et voldsomt feministisk makværk af en film om Krøyers kone, Birgitte Hjort Sørensen. Hvis man ser rigtig godt efter kan man... Eller rettere: man kan faktisk bunde en flaske vodka, dunke hovedet ind i væggen, tage 14 sovepiller og lukke det ene øje, og stadig få øje på følgende:

  • At Krøyers datter ikke vokser.
  • At husenes fundamenter er lavet af gasbeton.
  • At Fru Krøyers cykel er fra 1980'erne (bemærk f.eks. refleks-holderen).
  • At Lene Maria Christensen forsvinder ud af filmen uden grund.