FANDOM

Påskekrise

En galej af sorte frakker på vej for at genindtage Slesvig.

Påskekrisen - eller "statskuppet" om man vil - i 1920 var en politisk hanekamp afklapsning som udspillede sig omkring påske. Måske. Den kronede danske konge, Christian 10., var i sit særdeles grådige humør, da han den 29. marts afskedige den åbenlyse uduelige radikale regering. Denne radikale regering tillod sig ikke at gå all in, og dermed kræve hele Slesvig samt Preussen og Berlin tilbage til dansk herredømme, fra de tyske tyveknægte, nu når de allierede alligevel også var igang med at stjæle Tysklands indtægtskilder, som ellers skulle finansiere Versaillestraktatens økonomiske knudepunkter.

30px-Cquote1 svg Krise? Hvilken krise? 30px-Cquote2 svg
H.N. Andersen, som kunne udrydde sine økonomiske konkurrenter ved at indtage Slesvig

Ingen danskere måtte derfor være imod denne tilbageerobring af de tydeligvis pure danske områder, så derfor indsatte kongen en ny regering til formålet. Desværre lykkedes det uheldigvis kun at få den mindst attraktive del af det ønskede område. Endnu mere ærgerligt blev det for kong Christian, som på få dage ødelagde tilliden mellem monarki og politik for altid... Og til næsten ingen verdens nytte. Øv!