FANDOM

Easterbunny

Påskeharen, her med lille Frederik, der ellers plejer at smile så kækt

Påskeharen er en lille tysk dværg, som er forklædt som en rotte kanin. Påskeharen render rundt med en kurv og gemmer æg i folks haver. Det er påskeharens mission,[1] at børn skal finde æggene. Der kan gå op til flere år før alle disse æg er blevet fundet igen[2] - så børnene er beskæftiget i lang tid. Dvs. de voksne ikke skal tænke på deres børn[3] i lang tid, for de finder selv føde imens de underholder sig selv.

Paganistiske fodnoterredigér

  1. Påske har sit navn efter en saksisk gudinde, kendt som Eastre, og i Tyskland kaldte de hende Ostara. Hun er morgenrøden og sommerens gudinde, og hendes navn stammer fra det kvindelige hormon østrogen. Ostara var frugtbarhedsgudinde og lidt af en nymfoman. Hendes tilstedeværelse fik planter til at bugne af frugt og massevis af ​​æg blev befrugtet, både hos dyr og mennesker. Kaninen (kendt for sin tilbøjelighed til hurtigknepperi) var derfor Eastres (og dermed påskens) hellige dyr. Påskeægget og påskeharen deltog altid i festivaler for Ostara, som oprindeligt blev afholdt for gudinden Ishtar. Æg er måske nok et banalt symbol på frugtbarhed, ligesom de nyfødte kyllinger en nuttet metafor for ny vækst, men det virker! Farvestrålende æg, kære kyllinger og små gnavere i sjovt tøj blev alle dengang i forhistorisk tid brugt som offergaver til Eastre. Når du i dag bider hovedet af en chokoladehare, bider du symbolsk hovedet af gudinden Ishtar (og det tror vi, muslimerne ser meget alvorligt !)
  2. Man kender mange tilfælde, hvor århundredgamle æg er kommet for en dag og straks er blevet spist
  3. med mindre de tænker intenst på at komme til at frembringe kommende generationer