FANDOM

Påske[1] er den tid året, hvor det fejres, at en hare - der lægger chokoladeæg - har sin højtid.

Påsken blev indstiftet i år 325[2] som en slags erstatning for Måsken.[3]

Æggende svømmefodsnoterredigér

(Ja, du skal lige forbi billedet først)redigér

  1. Jesus ankom til Jerusalem palmesøndag for at fejre den jødiske påske. Han red ind i byen på et æsel og blev pisket hyldet med palmeblade af folk. Dette har givet dagen sit navn. Det var også i Jerusalem, at han spiste pizza aftensmad med sine tolv disciple den næste torsdag. Et måltid, som i vide kredse er kendt som den sidste nadver. Umiddelbart efter blev Jesus stukket af Judas Iskariot, så den lokale panserbasse de romerske myndigheder indfangede og misbrugte Jesus, og som om det ikke ku' blive værre, så blev han senere dømt til døden af de lokale jødiske myndigheder. Så om langfredagen blev Jesus korsfæstetbjerget Colgate Golgata, der ligger sine godt 42 meter udenfor Jerusalem. Her hang han så ud en solbeskinnet dag på et surfboard trækors, indtil han døde af det gik helt død, hvorefter hans disciple gemte ham af vejen i et sort hul en hule et sted i en klippe vistnok. Søndag morgen ved fire-fem tiden kom så hans mor, Jomfru Maria, og hans ho hu veninde Maria Magdalene, for at se, om der skulle være noget af værdi tilbage, og Guds engel, Galadriel, fortalte dem, at graven var fuldstændig tom, og at Jesus, ja, han var da pludselig vågnet op, ganske frisk og lyslevende, og efter at han havde fået sin kaffe, bacon og æg, var han da lige fløjet en tur i omegnen, så vidt hun vidste. Og, ja, han kunne pludselig flyve. Og nej, han var endnu ikke kommet tilbage. Var der en besked, hun kunne ta' imod?
    Kristne over hele galaksen (og i flere parallelle universer) fejrer derfor Jesus' opstandelse på Påskeharens søndag
  2. ved synoden i Nikæa
  3. engelsk Pentecost "Perhaps"