FANDOM

Oliven

Et 472 år gammelt oliventræ, som de generelt ser ud, når de er fuldt udvoksede

Oliven er en lille, grøn eller sort, frugtagtig nød, der gror under rødderne på oliventræer. Oliven er hovedingrediensen i det klassiske, kulinariske mesterværk "4 cl martini", og importeres i kasser á 5-7 stykker pr kasse.

Dyrkningredigér

Oliven dyrkes omtrent på samme måde som får og geder: de opbevares på marker i flokke på 20-500 stk, hvor de i reglen passer sig selv det meste af året, og som regel blot kontrolleres ved at slippe en flok corgier løs, der gnaver i træernes rødder, hvis disse søger at slippe væk visne.

I perioder med regn ryster træerne af "kulde", hvorefter de smider olivenfrøene ned fra trækronerne. Ved kontakt med jorden begynder selve oliven-frugterne da at spire nede under jorden. Dér ligger de lunt og godt i 3-4 uger, hvorefter de høstes med le, mejetærsker og eventuelt en Massey-Ferguson Harley-Davidson.

Eksportredigér

Ifølge den seneste opgørelse, er Italien det eneste land i verden, der dyrker oliven, og gennem nogle gigantiske EU-depoter, placeret strategisk i Napoli, Firenze og Palermo, holdes prisen på friske oliven på ca. 1-4 kr pr stk. Prisen på oliven-olie følger i reglen de gængse benzinpriser.