FANDOM

Oeb

Hunden Kong Gulerod, poserer her for Dyrenes bekæmpelse.

Olde English Bulldogge også kaldet "Old English Bulldog" og "Victorian Bulldog" er en hunderace[1] hvis' blotte eksistens er en forbrydelse mod naturen, fornuften og ordinær grammatik: Tilbage i 1820erne[2], havde man en hunderace, som var en lille smule flad og grim i fjæset. Dét synes nogle er nuttet, så de næste 150 år, indavlede man den så lille, grim og flad i fjæset, at man besluttede sig for at omdøbe den til "Engelsk Bulldog". Dén var dog lige nummeret for grim for en bestemt amerikaner, så i 1971 tog han en engelsk bulldog, og lod den parre sig med en Amerikansk Bulldog, hvorefter man siden da, har indavlet en masse lignende hvalpe, og kaldt dem "Olde English Buldogge", for rigtigt at lyde gammel-engelsk.

Derfor, er en Olde English Bulldogge altså resultatet af, først at indavle i 150 år, blande noget kamphund i skidtet, også indavle i flere årtier derefter, hvorefter man kalder det "en ren race der er 100% mage til den fra 1800-tallet"[3]. Ganske vist er alle hunderacer indavlede, men der er sgu nok en grund til, at Dansk Kennel Klub - samt alle historikere - har lidt svært ved at anerkende den som original.

Noterredigér

  1. Her skal race forståes noget usæriøst.
  2. Dvs. op til 17 år før end Victoria blev dronning i UK
  3. Tjek nogle gamle fotografier/malerier: De ligner kun hinanden.