FANDOM

Offside er en regel inden for sportsgrenen fodbold. Desværre er det ikke alle fodboldspillere som kender til denne regel, hvilket de i så fald også bliver straffet for.

Kvinder kender slet ikke til offside-reglen, så derfor er offside-reglen ikke en del af kvindefodbold.

  • Grafisk forklaring på offside-reglen.
  • Offside fælde

Selve reglenredigér

  • Her forklaret med prikker
  • Flere prikker men forklaret på en lidt anden måde
  • Hvis man får prikkerne til at ligne små mænd, bliver det pænere.
  • Men prikkerne kan også få streger. Så er det lettere at forstå.
  • Hvis man bruger både prikker og stiplede linjer, så bliver det jo helt umuligt...

Ifølge fodboldloven, så er en fodboldspiller i offside-position, hvis han står udenfor banens kridtstreger. Dette er naturligvis en meget dum position at være i, så derfor gælder det for alle fodboldspillere om at holde sig på den rigtige side af kridtstregerne, for at undgå problemer med den altdomminerende fodbold-dommer.

Men ikke nok med det! For samtidig med at man skal befinde sig på de rigtige sider af kridtstregerne, så kan forsvarsspillerne også selv konstruere usynlige kridtstreger, som angriberne ej heller må befinde sig bagved. Det er derfor i sandhed en stor opgave for enhver angrebsspiller, at holde sig på den rigtige side. Heldigvis får de fleste også en hyre på 300.000 om måneden, så mon ikke de overlever.

Reglen blev oprindelig indført i De gode gamle dage. Da verden dengang var i sort/hvid, så spillede de to hold i "de mørke trøjer" og "de lyse trøjer". Her var det nødvendigt at holde en vis ramme for, hvor på banen spillerne måtte befinde sig. Dels for at de ikke blev forvekslet med dommeren, og dels fordi kameraet ellers ikke kunne følge med.

Senere i historien blev mange spillere så selvfede[1] at de ikke gad at løbe med tilbage. Så måtte man da straks lige have en lille regel, der kunne fastholde dem i bestemte zoner på banen.
Lidt som en Ghetto - bare uden så meget beton.

De kloge siger om offside reglen...redigér

"Jonas Borring, dine tænder er offside!"

~ Træner om Jonas Borring

"Hold the line.."

~ Toto om at trække modstanderne offside

"Han er født i offside"

~ Alex Ferguson om Filippo Inzaghi

"Offside!? Den regel pisser mig af - for sygt!"

~ Oscar Wilde om Offside reglen

Offside regler for kvinderredigér

OffsideKvinder1

En klar offside! Se bare øjnene på støvsugeren.

Kvinder har det almindeligvis lidt sværere med offside reglen. Dette skyldes et af nedenstående forhold:

  1. De ser ikke så meget fodbold
  2. De har det generelt svært med regler
  3. Mænd kender ikke reglen - og kan derfor umuligt forklare kvinder den
  4. Kvinder forstår generelt bare mindre

Kendte der har overtrådt offside-reglenredigér

Småtingredigér

  1. Eller bare slet og ret: Fede!
  2. Og til dels også i håndbold - her er der ingen, som kender reglerne alligevel.