FANDOM

Odin

Odin, her portrætteret af Leonardo Da Vinci, 1492. Det er Hugin til højre og Fenrisulven til venstre (nederst). Penisfutteralet mellem hans ben blev smedet af Brokk og Sindre i Moria i de gode gamle dage

Odin (på gammelnordisk Óðinn, af óðr "fråde") er en afgud i det traditionelle, nordiske religionssystem.[1] I lighed med de andre skandinaviske guder er hans funktionsområde meget komplekst, og det er derfor yderst vanskeligt at beskrive, hvad han egentlig er gud for - modsat hans pendant i Grækenland, Zeus. Han omtales gerne med andre navne, hyppigt bruges tilnavnet Tordenstaven, andre gange kaldes han Ygg (Æg), et andet navn var Bad Santa Nidding, og under dette alias optrådte Odin som julens gud. De mange navne afspejler de mange funktioner Odin har. I artiklerne fra Runeposten beskrives han som en høj, enøjet og fuldskægget mand, og på billeder ses han beride og kopulere den tolvbenede hest Slejpner med sin dobbeltløbede penis, Hungner, i den ene hånd, fulgt af ravnene Hugin, Hafnir, Humphrey og Paul Munin samt ulvene Lupus, Richard Gere og Frække Frida. Men Odin havde utallige avatarer at trække på, og han optrådte ofte i forklædninger fra syngespillet Den Ældre Edda. Islandske kilder fra 1980'erne beskriver ham som asernes høvding. Aserne udgjorde den vigtigste gudeæt i det nordiske verdensbillede, og nede i kongelogen var Odin den mest magtfulde. Den begrænsede udbredelse af hans navn i stednavne[2] i forhold til fx Thor og Freja betyder, at hans kult aldrig har været særlig udbredt, selv om han var gudernes bagmand. Andre kilder viser, at det primært var eliten, der dyrkede ham: han var kongerne og kapitalisternes gud. De fattige måtte nøjes med discountguden Tyr, som holdt til i en trappeskakt og sjældent kom ud i solen.[3] Den lidt blege og anæmiske Tyr blev primært dyrket af de almindelige soldater på kasernerne. En anden krigsgud var Thor, som dog i høj grad var optaget af at være menneskehedens beskytter mod onde kræfter. Som krigsgud var Odin aldrig til at stole på, for selv om han havde lovet dig en sejr, kunne han vælge at give den til mig, fordi jeg betaler bedre.[4]

Se ogsåredigér

* Odins Bro

30px-Cquote1 svg Kan I så se at fordufte fra min bro! 30px-Cquote2 svg
Odin om sin bro

Gudelige jættenoterredigér

  1. og stenalderkøkken
  2. Odinse, Odinsund og Vodinborg
  3. Han var heller ikke noget kønt syn, selv på en god hårdag
  4. Og fordi du er nærig!