FANDOM

30px-Cquote1 svg Der er noget uldent ved den nye retskrivningsordbog 30px-Cquote2 svg
Oasegeden om Dansk Sprognævn
Oaseged
uddød (den sidste blev dræbt af Dansk Sprognævn i 2012)
Ged

Oasegedens sidste desperate forsøg på et comeback inkluderede en omfattende ansigtsløftning og tandregulering.
Videnskabelig klassifikation
rige: nope
række: sidste
klasse: herreløse ord
orden: yderst renlige
underorden: Ifølge Dansk Sprognævn er de yderst underordnede
Familie: Hulkort og maxifrakke
Slægt: Ovis
Art: Very fine art!

Oasegeden er et sjældent, og i de seneste år yderst overset dyr, hvilket også var en af hovedårsagerne til at den til sidst blev udryddet.

Geden kommer til verdenredigér

Oasegeden læmmedes såvidt vides første gang i Indien i tiden omkring Kristi fødsel, og kan således muligvis være i familie med Jesus. Som så mange andre dyr udviklede den sig med tiden. I starten levede den således primært af papyrus, men efterhånden gik den mere over til papir.

Gedens velmagtsdageredigér

Oasegeden som vi kender den dukker først op i middelalderen, hvor især munkene morede sig med den på klostrene, i mangel af kvinder og/eller kabel-tv. I løbet af oplysningstiden bliver oasegeden stadigt mere populær og rykker nu også ind i de finere hjem, hvor den ofte placeres i herreværelset til stor fornøjelse for husfaderen og dennes venner. Fra 1800-tallet og ind i starten af 1900-tallet begynder oasegeden at blive lidt mere folkelig, og kan også findes i mere jævne hjem. Det er dog ikke alle der har råd til en oaseged, så mange foretrækker en papirsged[1] i stedet.

Gedens faldredigér

Fra 1950'erne og fremefter begynder nedgangstiderne dog for oasegeden, idet det nu ikke længere tiltrækker sig samme præstige at have en oaseged stående i stuen, som f.eks. et fjernsynsapperat eller en grammofonpladespiller, og helt galt går det i slut 1970'erne, hvor både Betamax og Video 2000 nærmest totalt udkonkurrerer oasegeden, der må se sig reduceret til et lidet benyttet opslagsord i Retskrivningsordbogen, hvilket det nøjsomme dyr uden kny lod sig tage til takke med.

Geden barberesredigér

Men i oktober 2012 er det slut. En befaling udgår fra Dansk Sprognævn om at lidet benyttede opslagsord ikke længere må forekomme i Retskrivningsordbogen, og oasegeden får kniven. Kilder tæt ved Dansk Sprognævn udtaler efterfølgende at den smagte meget af hengemt bog, selvom man havde benyttet godt med hvidløg og rigeligt smør ved tilberedningen.

Noterredigér

  1. Kaldet paperback i engelsktalende områder

Referencerredigér