FANDOM

"Curiosity killed the cat"

~ Mig om hvorfor der ligger en død sneleopard i min indkørsel

Snizmars

Ud over nørderne, som jo altid hellere vil se på rumskibe og dernæst vittighedstegninger, så vil det næppe have undgået størstedelen af det mandlige publikums opmærksomhed, at der er en let påklædt ung dame på to billeder til venstre. [1] Disse to fotos vækker umiddelbart større nysgerrighed ved deres blotte tilstedeværelse end den utrolige færd til Mars, eller Gary Larssons geniale observationer. Hvorfor?[2]

At få nys om noget betyder, at man har viden om noget, men ikke så meget at man ved det hele. Derfor bliver man nysgerrig af at få nys om noget, og det er faktisk hele menneskehedens vanskæbne, at det er således.
Nysgerrighed er en menneskelig egenskab, der også findes hos de fleste andre levende væsner. Døde væsner, derimod, gør sig bemærket ved en påfaldende mangel på nysgerrighed. Deraf kan man konkludere, at hvis man ikke lever, så er man heller ikke nysgerrig. Skal man derfor sætte lighedstegn mellem nysgerrighed og liv? Det interesserer ingen, men hvad der er værre er, at den slags spekulationer kan føre til grublerier, og pludselig er vi ude i en diskussion om politik eller kartesiansk dualisme, og hvem gider det?

Historisk noteredigér

Peter Pandora var en græsk prinsesse, som boede på et fortryllet slotSifnos, en af de græske kyklader, hvor hendes fader, κοχύλι, viste hende en dåse kaviar og sagde, at fra denne dåse udsprang alverdens ubehageligheder, så dén dåse måtte hun ikke åbne. Selvfølgelig var Pandora loyal mod sin fader og åbnede ikke dåsen, men takket været dårlige EU-regulativer var ISO-9000 standarden ikke blevet overholdt, så dåsen rustede alligevel og en bunke lort og filosofi slap ud. Siden har verden ikke været den samme, og både nysgerrighed og Peter Pandora er i bad standing, sådan streetwise like, you dig?

Allegoriske fodnoterredigér

  1. At damen er ca. 300 år gammel i dag har vel næppe nogen relevans for masturbationskoefficienten hér, vel?
  2. I din søgen efter Margaret Nolans spøgelse, vil du opleve at ikke alting er, hvad det synes. Du vil blive inkarneret i et spind af løgne, veltalenhed, allegori og - ikke mindst - allergi