FANDOM

Share 1 Share 2 Googleplus Share 3 Share 4 Share 5
Wiki Dagens Nyheder | Flere Nyheder | Skriv en Nyhed | Tip os om en nyhed | Jeg har fundet Holger!

Skåne, Danmark, 28. november 2014, 05:49redigér

Arbejdstilsynet har besluttet at sagsøge den Polske stat for sit ansvar over for de få medlemmer af det danske mindretal i Slesvig-Holsten der gjorde tjeneste i Auschwitz i perioden 1942-45.

"Ja, nogle vil nok mene at det kan synes mærkeligt denne sag vi rejser nu så mange år efter, men det kom os først for ørerne engang i 1960erne og vi skulle lige samle beviser," udtaler Beskæftigelsesministeren.

Hvorfor agter Arbejdstilsynet at sagsøge Polen?

"Er det ikke indlysende? Fordi Polen er landet, Auschwitz ligger i, så Polen må stå til ansvar," fortsatte ministeren.

Hr. Minister, De misforstår: HVORFOR skal Polen sagsøges?!

"Åh, javel - selve sagen! Ja, det er jo alvorligt: De få danskere, der var en del af SS og som blev udstationeret i Auschwitz, gik jo rundt i konstant fare. Hver gang man åbnede gaskamrene for at putte flere mennesker derind, blev ZyklonB-partikler spredt i luften, uden at alle ansatte havde noget så banalt som en gasmaske. Flere havde heller ikke hjelm eller høreværn, og det var ikke ualmindeligt at arbejde uden anstændige frokoststuer med fx kaffemaskiner og sodavandsautomater... Jeg vil dog godt benytte lejligheden til at rose sikkerheden: Sikkerhedshegn var der nok af!" udtaler ministeren fra sit kontor.

Vi følger udviklingen tæt.