FANDOM

Nordicnoir

Typisk Nordic Noir: dystert, frem for troværdigt - enhver ved sgu'da, at junkiernes madrasser ligger på gulvet!.

Nordic Noir er en filmisk genre, der udspringer af den groteske syndflod af krimiromaner som Skandinavien har belemret verden med, siden man indså at danskernes syn på en hyggelig aften, består af én-til-flere mordsager, og en strisser[1]. Kendetegnende for genren, er et massivt overforbrug af mørke, dystopiske miljøer og drab der nok er ubehagelige, men slet ikke i nærheden af virkeligheden. I den virkelige verden, bliver folk i Danmark ikke kvalt eller forgiftet, næ man bliver likvideret på restauranter, pløkket ned i drive bys, sprængt i luften af bilbomber, parteret af seriemordere og brændt inde af pyromaner.

Nordic Noir på skriftredigér

På film er Nordic Noir fjollet, men spændende. På skrift er det bare fjollet, da forfatterne som død og helvede skal beskrive Død og Helvede, istedet for det der faktisk sker[2].

Eksempelredigér

Kommissær Petersen kørte ned af gaden, med vinduet lukket tæt. Mørket, regnen og kulden skabte den dystre melankoli, som så tydeligt afspejledes i de lokales ansigter, som de skulende gik i lange rækker, mens grafitti og cigaretskodder vidnede om et barsk miljø med få chancer til de uheldige...

Ovenstående, er et typisk eksempel på Nordic Noir, hvorimod en realistisk beskrivelse ville have været som følger: Kommissær Petersen kørte gennem en byzone, en mandag morgen i november.

Nordic Notesredigér

  1. Jf. "Kriminalkommissær Barnaby".
  2. Ironisk nok, under påskud af at skrive Realisme.