FANDOM

Nobilis

Den ædle vilde plante, Nobilisen; ædelgranen![1] Umiddelbart herover ses et par mønter, hvor der på den ene er et billede af opfinderen af Napoleonskagen med giftig efeu i håret

"Hvor er du dog nobel i tøjet, Alf!"

~ Din mor om din nye bikini[2]

Det er ikke længere comme il faut at være nobel. Sammen med pli, sund fornuft, almindelig dannelse, god opdragelse, situationsfornemmelse, empatisk medmenneskelighed, indsigt i komplekse humanitære kriser i verdens brændpunkter og en fokuseret indstilling, der tangerer det maniske, er de gamle værdier ved at gå tabt for eftertiden, hvilket man kun kan begræde.[3]

En nobel historieredigér

I de gode gamle dage var der noget ved at være nobel, for på latin betyder nobel det samme som adel.[4] dansk oversætter vi nobel med ædel,[5] hvilket gav den professionelle svenske hustler, gambler og pokerspiller Alf Hustved Granbom idéen til at sprænge banken med dynamit. Efter at være stukket af med pengene, tog han navneforandring til Alfred H. Nobel og oprettede en familiefond med base i Luxembourg. Resten er historie.

Fodnoblerredigér

  1. som det ses af de franske franc, så tillod denne nation af frøspisende chauvinister sig så sent som i 1812 at have en kejser (selv om han godt nok var lille), samt at udgive sig for at være et imperium. I denne sammenhæng er det som royalist vanskeligt at undlade at stille spørgsmålet "hvornår skal Danmark være et kejserdømme?"
  2. endnu ét i rækken af mors utallige forsøg på at dirigere sine omgivelser med fysisk vold og bidende sarkasme
  3. ikke at dét nytter noget som helst. Nej, dette land blev ikke skabt af folk med hænderne i skødet. I middelalderen døde vi som fluer. Tog det modet fra os? I vikingetiden huggede vi hovederne af folk og hinanden. Men klagede vi over tømmermænd? Aldrig! I guldalderen ...
  4. Ovre i England var man en nobel mand, hvilket de lokale bønder oversatte til nobleman
  5. som vi bl.a. ser det med Nobilisgranen, som vi kalder ædelgran