FANDOM

Ninoldus

Ninoldus under optagelserne til programmet.

"Er det bare mig, eller var Ninoldus en indoktrineret prototype på Flodhesten Dolph?"

~ Oscar Wilde om Ninoldus den blå kanin

Ninoldus den blå kanin var et propagandalignende børneprogram der blev udsendt fra Københavns Kristne TV (KKR) engang i de der væmmelige 80'ere. Seriens omdrejningspunkt var en usædvanligt stor, usædvanligt dum og usædvanligt blå kanin der travede omkring i hovedstadsområdet og forsøgte at lære børn kristendommens budskab ved at stille gement dumme spørgsmål.

Et typisk afsnitredigér

Ninoldus og Ninoldus' Støttepædagog sidder i "kaninhulen"[1] og bliver pludselig udsat for et dilemma: skal de blive hjemme og spille Ludo, eller gå ud at opsøge viden om Ugens Problem, der denne gang lyder "Hvorfor græder folk?"[2]

"Årh, nej altså - de voksne græder også!"

~ Ninoldus

"Ja, Ninoldus. De voksne græder også."

~ Ninoldus' Støttepædagog

"Men hvorfor dog?"

~ Ninoldus

"Jeg ved det ikke, men lad os finde ud af det."

~ Ninoldus' Støttepædagog

Ninoldus og Ninoldus' Støttepædagog vil nu begive sig ud på en farefuld færd, i udkanten af Ballerup, hvor de fiser omkring og spørger tilfældige forbipasserende hvorfor de græder[3]. Alle de talende statister, som hver og én er medlem af Pinsebevægelsen, vil da fortælle hvorfor de græder:

"Jeg græder fordi min hund er blevet væk."

~ Fanatisk Statist nr. 1

"Jeg græder fordi jeg er ked af det."

~ Fanatisk Statist nr. 2

"Jeg græder fordi jeg ikke kan finde hjem."

~ Fanatisk Statist nr. 3

Ninoldus og Ninoldus' Støttepædagog opfører sig meget indlevende, og forsøger at hjælpe folk så godt de kan: Hunden står og savler ved en busk 4 meter bag ejeren, statisten der er ked af det får et kaninknus af Ninoldus og fjolset der er blevet væk finder sit skur af et hus kun 100 meter længere nede ad vejen. Alle smiler, men Ninoldus og Ninoldus' Støttepædagog træffer nu en fjerde grædende person:

"Hvorfor græder du?"

~ Ninoldus

"Jeg græder fordi, at når jeg ser jer uddele hjælp, medmenneskelighed og kærlighed til fremmede mennesker, véd jeg at Guds Rige er nær. Jeg græder af glæde, Ninoldus!"

~ Fanatisk Statist nr. 4

Ingen stiller spørgsmål til at Fanatisk Statist nr. 4 tilsyneladende kender Ninoldus' navn uden at være blevet præsenteret, men Ninoldus lærer en masse af dagens oplevelser. Da Ninoldus og Ninoldus' Støttepædagog når hjem i "kaninhulen", taler de om dagens lektie: Alt repeteres indgående, og sættes ind i en bibelsk kontekst således at Ninoldus[4] kan lære tingenes rette sammenhæng.

Usædvanlige Noterredigér

  1. Dvs. en stue ejet af en frivillig på produktionsholdet.
  2. Typisk vil de vælge det sidste.
  3. Men ingen spørger hvorfor voksne mennesker græder i fuld offentlighed, lørdag kl. 13.41.
  4. Og dermed børnene der ser programmet.