FANDOM

Negerkys

Et negerkys er et gammelt udtryk for en flødebolle; altså noget pisket æggehvide med sukker, chokoladeovertræk og en bund af vaffel eller marcipan.

Coming of Age in Holteredigér

Inden negerkysset helt går i Glemmebogen, skal vi lige minde om antropologen Anne-Grethe Bjarup Riis' videnskabelige storværk "Negerkys i Skolegaarden" (1928) "Lengual Dexterity among Tween Girls" med forord af Anders Breinholt (Spahdemans Verlag gMBh, 2015)

Kysseritualetredigér

I virkeligheden har det at kysse en flødebolle intet med negere at gøre. Man må formode at flødebollen har fået dette navn pga. chokoladens mørke farve, som for den tilfældige iagttager vel nok kan ligne mørk hud.
Det rigtige neger/flødebollekys går i al sin enkelhed ud på, at den 12-årige skolepige før sin optagelse i sjette klasse skal slikke alt skummet ud af en flødebolle, hvorfra bunden i forvejen er fjernet. Der gives points efter, hvor grundigt den helst intakte chokoladeskal er blevet renset ud for skum, ligesom der også gives points for hurtigste tid. Vinderen bliver så den unge pige, som hurtigst og bedst har suget indmaden ud af en chokoladeskal.
Traditionen opstod i Holte i 1929 og lever fortsat i dag som en sub-kultur et sted i Udkantsdanmark. En del af de tidligere "vindere" af negerkys-konkurrencerne er stået offentligt frem og har bl.a. udtalt, at fænomenet fik dem til at fatte livets basale meningsløshed, eller at netop den obligatoriske slikspisning er årsagen til deres invaliderende overvægt og fibromyalgi i dag.