FANDOM

Nautilus1

Herover ses en reklame for Projekt Nautilus. Øverst i billedet ses en dansk prototype

Sneglesprutten nautilus (Cochlea polypus) tilhører cephaloiderne, og dens navn kommer af det oldgræske ναυτίλος, som betyder "den søfarende". Sandsynligvis har den fået navnet pga sin vide udbredelse i alle verdenshavene, ligesom den lever pelagisk alle steder i vandsøjlen.
fotografier kan nautilusen godt ligne et nuttet, lille dyr med et mylder af lige så nuttede små fangarme, der gemmer sig i et smukt farvet sneglehus. Men intet kunne være mere misvisende; det lumske kræ har over 90 slibrige fangarme, alle forsynet med sugekopper og giftige nældeceller.
Når nautilusens offer er blevet bedøvet af den kraftige nervegift, så holder den fast i offeret med sine slimede tentakler, hvorefter den trækker den stadigt skælvende og varme krop ind til sig og begynder måltidet nede ved de skrøbelige genitalier, hvor det er lettere at bide hul.[1] Til dette formål har den - som alle andre blæksprutter - et barberbladsskarpt papegøjenæb, der skærer gennem hudendit et maveskind som en varm kniv, der går gennem blødt smør. Derefter tager kræets kindbakker fat at sønderdele det trævlede kød- og fedtvæv fra din den døde krop.[2]

Andre nautiluserredigér

Ud over at være en hensynløs dræber, så er Nautilus også et populært navn til undervandsbåde. Denne tradition begyndte med den danske guldalderforfatter Julius Währne, som skrev romanen "En Hjerneomdrejning under Kattegat", hvori u-båden Nautilus bliver ombygget på et hemmeligt værft i Jylland og derpå sejler gennem Limfjorden og ud i Kattegat, hvor den spreder gru og rædsel blandt krydsttogtskibene og de andre kvægtransporter.
Nautilus er desuden navnet på en knejpe i Vedbæk Havn, hvor dagens ret er stjerneskud og vandet serveres i små shotglas til at skylle snapsene ned med.[3]

Pediatrisk cephaloide fodnoterredigér

  1. Hvis der er livstegn, fx en puls, går den efter struben i stedet
  2. Et særligt enzym i sneglesprutternes spyt gør dem i stand til hurtigt at opløse menneskekød
  3. Pas om aftenen. Der kan gemme sig svenskere molen