FANDOM

Naphat

Napoleonshatte, bagt efter Den Nye Version[1]

"Hvis Wellington vinder, vil jeg æde min gamle hat!"

~ Napoleon om Napoleonshatte

"Med hvidløg til!?"

~ Din mor om Gløgg

Napoleonshatten[2] blev opfundet af Napoleon i 1788, i den ulmende begyndelse på revolutionen. Den originale opskrift var baseret på døde adelsfolk, men blev senere lavet om til noget mere spiseligt. Napoleonshattene var faktisk så stor en succes, at man fra 1790 til starten på guldalderen i 1800[3] brugte Napoleonshatte som valuta. Grunden til at man stoppede med at bruge dem som valuta, i 1800, var at alt for mange folk åd dem, hvilket resulterede i den første og måske grummeste økonomiske krise i historien. Kildeanalytikere og historielærer påpeger endda, at krisen er skyld i den nuværende globale ulighed og opvarmning.[4]

Opskrifterredigér

Originalopskrift[5] Den Nye Version[6]

Dej:

  • 250 g adeligt blod
  • 375 g malede tænder
  • 1 stk afkappet nosse (Også kendt som kappanossi)
  • o.80 L kongeligt tis

Fyld:

  • 225 g lort
  • 125 g kongesved
  • 1 stk varmebehandlede afkappede nosser

Fremgangsmåde:

  1. Ingredienserne til dejen blandes sammen i en skål. Dejen æltes og stilles på køl i 1½ time.
  2. Dejen rulles flad på et melbestrøget køkkenbord. Med et glas eller lignende udstikkes cirkler på ca. 5 cm i diameter.
  3. Fyld: Lort og Kongesved æltes godt sammen. Nosserne tilsættes. Fyldet rulles ud til en pølse, som skæres i lige så mange stykker, som man har dejcirkler.
  4. Fyldstykkerne rulles til kugler, som hver placeres oven på en dejcirkel. Dejcirklerne trykkes indad på tre steder, så de får form som en napoleonshat. Bag kagerne i ovnen i 4-5 min. ved 200°C.

Dej:

  • 250 g smør
  • 375 g hvedemel
  • 1 stk æg
  • 80 g flormelis

Fyld:

  • 225 g marcipan
  • 125 g sukker
  • 1 stk pasteuriseret æggehvide

Fremgangsmåde:

  3. Fyld: Marcipan og Sukker æltes godt sammen. Hviden tilsættes. Fyldet rulles ud til en pølse, som skæres i lige så mange stykker, som man har dejcirkler.

Se også redigér

Fodnoter redigér

  1. Cody Napoleón
  2. Kagen, vel at mærke
  3. Herefter benyttede man sig kun af guld som betalingsmiddel
  4. http://spademanns.wikia.com/
  5. Til 8 pers/Amin Jensen
  6. Til 8 pers/Amin Jensen