FANDOM

Nødtelefon

Det er den kendte håndboldspiller Olafúr Stefansson som har designet nødtelefonerne

Nødtelefon2

Du skal vist nok gå til venstre her

En nødtelefon er en orange konceptskulptur, der findes langs de danske motor- og motortrafikveje og som er fuldstændige ubrugelige efter alle har anskaffet mobiltelefon.

Retningen til den nærmeste nødtelefon er angivet med en pil på kantpælene, der er placeret med 100 meters mellemrum. Telefonerne er placeret parvis i hver side af motorvejen med en afstand på 2 km.
Du er altså i halvdelen af tilfældene nødt til at at krydse motorvejen for ikke at skulle gå så langt, men man skal jo prøve noget her i livet.

Betjening redigér

Nødtelefonerne er nemme at betjene, og der er altid strøm på. De sætter dig i kontakt med TrafikinformationsCentret. Herfra videregives beskeden øjeblikkeligt til Alarmcentralen, som kan se hvilken telefon der er opkald fra.

De specielt trænede telefonistinder sidder parat til at sludre med dig om dét at din kone slår dig, og hvordan du spillede hele formuen væk på Oddset på at Makedonien vandt over Danmark i håndbold. Du kan også få glögg-opskrifter og masse misinformation fra Spademanns Julemagasin.

Fremtiden for nødtelefonerne redigér

Nødtelefonerne er ved at blive skiftet ud og de nye er designet som en firkantet stolpe, der står i vejkanten og nu er der også teleslynge til hørehæmmede på. Den nye nødtelefon er programmeret til hvordan baggrundsstøjen lyder og sorterer larmen fra, så talen går klart igennem.

For alle nødtelefoner gælder det, at døve og blinde, som ellers ikke kan bruge telefonen, kan finde et SMS-nummer på nødtelefonen. De kan sende en SMS-besked fra deres egen mobiltelefon og blive lokaliseret af TIC.

Hvad bruger man nødtelefonen til? redigér

Nødtelefonen kan bruges, hvis man løber tør for benzin, bilen bryder sammen eller ved trafikuheld og akutte fødsler.

Se også redigér