FANDOM

George WashingtonThomas JeffersonTheodore RooseveltAbraham LincolnRushmore1

Mount Rushmore - her hviler:
1) George Washington
2) Thomas Jefferson
3) Theodore Roosevelt
4) Abraham Lincoln

MtRushmoreRearView

En skæbnesvanger dag i juli 1930 betynde arbejderne på byggeriet at strække, grundet en mislykket overenskomst med staten South Dakota. Her ses deres protestaktion[1].

Mount Rushmore (da. "De gamle tossers bjerge"), er et bemærkelsesværdigt varetegn kendt over hele verden. Det er navnet på en storslået skulptur af tilfældige præsidenthoveder der tiltrækker næsten tre millioner turister hvert 10. år.

Gravmonumentet[2] ligger i den amerikanske delstat, South Dakota. Granitskulpturen er over 2000 meter høj og skulle efter hensigten forestille 4 amerikanske præsidenter. Ideen til skulpturen kom fra en lokal historiker i 1925 der med henblik på at fremme turismen i South Dakota en dag besluttede sig for at påbegynde et livsværk som skulle vare de næste 37 år af hans liv. Desværre var historikeren på daværende tidspunkt allerede 63 år, så midt i byggeriet døde han [3] på tragisk vis. Så arbejdere på det lokale savværk blev tilkaldt, og de fortsatte således byggeriet som endelig stod færdigt i 1984.

Noterredigér

  1. Dette stunt udskød projektet med 32 år
  2. Hæsligheden, om man vil
  3. da George Washingtons næse faldt ned over ham
  4. og 608 mexicanere
  5. en mistanke som efter en krig senere blev afkræftet