FANDOM

"Jeg er ikke socialrådgiver. Jeg vil ikke hjælpe de fattige. Jeg gør det for at jeg kirken kan få flere penge medlemmer"

~ Mata Hari om forholdet til sin halvsøsters slæng af ubemidlede disciple

Mother Teresa var et pseudonym for den albansk, katolske, makedonske, ottomanske femme fatale, nonne og våbenhandler organdonor Anjezë Gonxhe Bojaxhiu. Hun blev født fredag 26. august 1910 i byen Skopje i Makedonien, hvor Alexander den Store også kommer fra. Hun døde - ligeledes på en fredag - den 5. september 1997 i Calcutta, som i dag ligger et sted i Indien og hedder noget helt andet.
I den katolske kirke blev hun kendt som Saint Teresa (udtales aɲɛzə ɡɔndʒɛbɔjadʒiu). Efter at have boet i Makedonien i atten år flyttede hun til Aserbadsjan, Belgien, Irland, Norge og derefter til Indien, hvor hun virkede resten af sit liv.
Hun var modstander af blodtransfusioner, fri abort, komfort, kontanthjælp og sex i missionærpositionen, da hun mente, at mennesket er sat på Jorden for at lide. Mutter Teresa var nemlig ikke en ven af ​​de fattige, hun var en ven af fattigdom. Hun sagde, at lidelse var en gave fra Gud. Hun tilbragte resten af sit liv med at samle penge ind til sin nødhjælp og modsætte sig kvinders frigørelse, ligesom hun syntes, at børn skulle have flere tæsk, så de bedre kunne vænne sig til voksenlivet.