FANDOM

"Adolf! Komm runter von der Seebrücke jetzt"

~ Din mor om den unge Adolf Hitlers maniske besættelse af Langelinje

"Sittin' on the dock of the bay!"

~ Elvis Presley om at smække en royal flush oven på Otis' fire ens

En mole er på dansk et udtryk for, at nogen (måske de andre) på et tidspunkt har stablet et par sten sammen i havstokken og måske glemt at lægge stenene tilbage på plads bagefter. Dette adfærdsmønster er blevet kopieret gennem generationerne, og ikke mindst i stenalderen tog molebyggeriet for alvor fart på grund af de rigelige forekomster af sten (herunder bauta- og runesten).

DSCN1233

En specifik afart af lystfiskere er molefiskerne (latin: Desidiam marinus), der ligesom rurer sidder afsat rundt omkring på molerne i landets havne. De er måske ikke ligefrem kønne at se eller lugte til, men generelt er de uskadelige tosser, der blot ønsker at være i fred for Dansk Herremoderåd med deres lille pind og snøre. De gule tingestermolens kant er ikke svumpukler men pullerter

Det repressivt accelererende adfærdsgenredigér

Denne indlærte uorden (entropi) har derefter været underlagt en akkumulativt dissocierende adfærd, som har medført en form for gruppepsykose hos vore stenalder-forfædre. Med tiden er denne adfærd blevet til et repressivt accelererende adfærdsgen, så stadig flere mennesker lagde et voksende antal sten på sten i havstokken, uden egentlig at reflektere over, hvorfor de mon frivilligt udførte denne tvangsrelaterede adfærd.

Vikingernes Molerredigér

Molemerlin

Ovenstående antikvariske franske postkort viser molen, som blev bygget fra Ørby, lige nord for Sletterhage, og over imod Mols' Hoved, hvor det vist var molens oprindelige formål at få adgang til. Kvinden i kappen er skuespillerinden Merlyn Streep, som er melankolsk af sind

Da vi nåede til vikingetiden, var disse strukturer med tiden blevet så store at gigantiske amerikanske krydstogtskibe lagde til ved siden af og langs dem. Men de mange tykke turistercharterferie klagede over, at de skulle klatre rundtstenene, før de kom helt ind stranden og efter tur gik i giftshopppen, hvor de blev plyndret og i nogle tilfælde voldbollet af de ivrigt ventende vikinger.

De første havneredigér

Danmarks første vikingekonge, Valdemar Natterdag, blev gram i hu, spændte sit bælte og deklamerede et langt prosadigt, der sagde, at sten skulle lægges på sten i vater og med cement imellem; derefter skulle nedhamres spunsvægge fra en flydekran, høfder skulle hindre den undersøiske sandflugt, asfalt skulle lægges rundt om pullerterne og aluminiumsanoder skulle anbringes langs spunsvæggene, så der ikke kom rust ...

Molens etymologiredigér

Efter således at have angivet, hvad der skulle gøres, gik Valdemar hen til et reklamebureau og bad dem finde på et godt navn til de modificerede oversøiske landfaste entrepunkter, og et kvikt hoved fandt på at sammentrække forbogstaverne fra Modificerede Oversøiske Landfaste Entrepunkter, og således opstod akronymet mole. Derimod er der aldrig fundet en forklaring på oprindelsen af det meningsbeslægtede ord "kaj", som ingen til den dag i dag kender eller forstår betydningen af. Dog er det almindelig anerkendt, at kaj er mere fornem end mole (måske begrundet i den højere kriminalitetsfrekvens i områder med mange moler).

Dét vidste du nok ikke om 'mole'redigér