FANDOM

Miss1988

Kaye Lani Rae Rafko (f. 1963) er en tidligere sygeplejerske, der efter en konkurrence om at se bedst ud i badetøj, vandt titlen "Miss Michigan", da hun kombinerede frækt badetøj med den evigt unge årsag til liderlighed, sygeplejerskeuniformer. Efter sejren, deltog hun i mere end tyve parader, hvor hun sad på bagsædet af en bil, og smilede kunstigt til folk på gaden. Ved paraden i den udbombede x-industriby Flint, der netop havde mistet 30.000 arbejdspladser til outsourcing, spurgte journalist og skabs-kommunist Michael Moore om hendes syn på, at køre ned af en hovedgade hvor stort set ingen butikker længere eksisterede. Socialt bevidst, som alle skønhedsdronninger hævder at være, lod hun som ingenting, og sagde at det var rørende, at så mange var mødt op. Michael Moore spurgte igen (folk var der jo nok ikke, pga. travlhed på jobbet), hvorefter, hun hidsede sig op - for rullende kamera - da hun mente, at hun forsøgte at være neutral på grund af en større sag, hendes eget kandidatur til titlen "Miss America 1988".

Få uger efter hændelsen, brød hun grædende sammen, da hun vandt den eftertragtede titel, og gjorde det alle skønhedsdronninger gør: Hun kæmpede for en social sag. I dette specifikke tilfælde, var det at skabe opmærksomhed om hendes eget job, og det hun personligt lavede, på sit sygeplejerske-job.

Samtidig sad Flints indbyggere, og så på, at deres levebrød blev flyttet til Mexico, af den selv samme virksomhed, der var hovedsponsor til ovenstående parade, få uger forinden.