FANDOM

Gorby

Mikhail Gorbatjov gik med til at Bornholm blev indtatoveret i hans hoved

"Hellere et korrupt Rusland end en korrupt Sovietstat"

~ Mikhail Gorbatjov om korruption

Mikhail 'Gorby' Gorbatjov (Født d. 2. Marts, 1931), var Sovjetunionens sidste leder, og altså også manden bag dens fald.

Mikhail's Barndom redigér

Mikhail voksede op i en bondefamilie, som boede i en lille skodlandsby med beliggenhed i Nordkaukasus. Da han blev 6 år gammel, kunne han hele den russiske arbejdersangborg i hovedet, og han havde samtidig lært at bunde en flaske vodka på 5 sekunder. Hans lærer mente at han havde stort potientiale, og Mikhail meldte sig ind i Komsomol som 12 årig.
Han blev hurtig partiets lille loyalist, med en stor tendens til at sladre hver gang hans partifæller var samfundskritiske, hvilket eventuelt førte til deres arbejderkarriere i Stalin's gulagger.

KGB og Præsident redigér

Mikhail prøvede derefter sit held af som KGB-agent. Efter at have medvirket til at indsætte adskillige kommunistiske revolutioner i de britiske og franske kolonier, og forhindret adskillige af CIA's attentater på Fidel Castro, blev han overhoved for KGB.

Mikhail blev statsoverhoved af Sovjetunionen i 85', efter at Tjernenko var gået ned med stress og døde i 84'. Derfra gik det kun ned af; Salget af Jerntæpper stoppede, økonomien brød sammen, Kazakhstan forlangte selvstændighed, og folk gad ikke at være lige længere. Det hele faldt ned om ørene på Mikhail, og i 1991 afgav han hans post, og blev pensionist

Efter embeddet redigér

Efter at blive pensionist, har den kære Gorbatjov ikke andet at tage sig til, end at være samfundskritisk overfor diktatoren Putin, og måden hvorpå han styrer Rusland.

Efterfulgte:
Konstantin Tjernenko
Sovjetisk præsident
19851991
Efterfulgtes af:
Boris Jeltsin