FANDOM

En meteorolog er en lærd person, som ved alt om meteorer, også kaldet stjerneskud.

Hvor kommer det mærkelige ord dog fra?redigér

Ordet meteor kommer direkte fra det middelalderlatinske meteorum (i den nominative form hedder det meteora), fra græsk ta meteora "ting i himlen", som er flertalsformen af ​​meteoron, bogstaveligt talt "ting, som er ret højt oppe. Etymologisk er ordet sammensat fra meta (over, ud over) og aoros (løftes, svævende).

Hvad har det med vejret at gøre?redigér

Undervejs ned gennem stratosfæren og de øvrige sfærer, der omgiver vor planet, passerer meteorerne den såkaldte atmosfære, hvor man finder mange grundstoffer såsom luft, skyer, regn og gips m.fl. Disse fænomener har uheldigvis fanget meteorologernes interesse, da det ret hurtigt gik op for dem, at "Meteorudsigten", der sendtes efter sporten og de sædvanlige tv-nyheder, havde meget lave seertal.
Dette skyldtes som sådan ikke de veldrejede vejrpiger eller Michael Jarnvig, men mere det faktum, at der ikke falder særlig mange meteoritter ned på Danmark hver dag. Faktisk brænder de 99,9 procent op i atmosfæren, og enhver fotograf ved, at det er et helvede at skulle fotografere stjerneskud live. Afdelingen var i krise, kort sagt.
Det hele blev reddet af en lille, rund mand i hjemmestrikket sweater, som tilfældigvis havde kigget ud af vinduetLyngbyvej og observeret, at det pissede ned. Genistregen var, at denne meteorolog i sin omnipotente hjerne foretog koblingen mellem fra oven faldende stykker af metal og sten med det ligeledes faldende grundstof vand ... En programflade var født, en fuldstændig kapriciøs videnskab, der postulerer at kunne forudsige vejret de næste fem minutter, var opstået.