FANDOM

En meningsmåling er et statistisk redskab beregnet til at spørge en minimal del af befolkningen om noget fuldstændig ligegyldigt, og ud fra svaret derefter afgøre hvad alle andre mener.

Hvordan bruges det?redigér

Den grundlæggende tanke bag er ganske simpel: man spørger et såkaldt "repræsentativt udsnit af befolkningen", almindeligvis ca. 900 til 1.100 personer, om, hvad de mener og vurderer derefter, at lige præcis de 41 procent mener nøjagtig det samme som 41 procent af resten af landet. Hvis fx 41 procent af de adspurgte synes at etnisk udrensning faktisk er en rimelig god idé, så vil man konkludere, at 2.255.000 danskere mener, at etnisk udrensning er løsningen på indvandrerspørgsmålet. Denne konklusion skrives, uden at stille de adspurgte disse tre meget relevante spørgsmål:

  1. Regner du med, at du er enig med 4/10 på din vej?
  2. Kan du lide at møde nye mennesker?
  3. Ved du overhovedet hvad "etnisk udrensning" betyder?

Forskellige metoderredigér

Direkte Måling
Det er et andet ord for at stå ude på gaden med et spørgeskema. Her henvender man sig til hvem-som-helst, der går forbi og som ser ud til at være fyldt 18 år, men uden at tage det mindste hensyn til, om meningerne på Strøget i København kan være bare marginalt anderledes end i forsamlingshuset Læsø.
Online måling
Dette er - som navnet antyder - en meningsmåling, der foregår online. Her sender man mails ud til dem, der har tilmeldt sig, og spørger om de samme ting som ved en direkte måling. Ved online målinger går man således også ud fra, at alles meninger stemmer fuldstændigv overens med den øvrige befolkning, men uden at overveje følgende faktum: for at deltage i en online måling, skal man tilmelde sig aktivt, hvilket dermed beskriver den del af befolkningen, som allerede er aktivt interesseret i det givne emne.
Manipulation
Om der manipuleres med tallene vides ikke, men når du i fremtiden ser nyhederTV2 så bemærk følgende: Når partiet Venstre har en smule modvind i meningsmålingerne, er kanalen meget tilbageholdende med at sende målinger. Hvis Venstre derimod har medvind, viser kanalen meningsmålinger 2-5 gange i døgnet. Dette gælder dog ikke for Blå Blok generelt.

Vi vil gerne høre din meningredigér

Er der for meget fokus på meningsmålinger?
 
1
 
3
 
1
 
0

Denne afstemning blev oprettet 14:21 mar 4. 2015. Indtil videre har kun 5 mistet sin stemme.

Se ogsåredigér