FANDOM

Disse forføreriske æbler skinner i supermarkedet, men siden afslører de en ulden konsistens og ringe smag.

Melet aeble

Lad dig ikke drages...

Apple2

Ekstremt melede æbler.

Højdepunkter redigér

  • Eva overrakte Adam et temmelig melet Belle de Boskoop, som dog så pænt ud på overfladen, og hvad førte det dog ikke til?
  • I sangen 'Æblemand, kom indenfor' har Æblemanden ind i mellem nogle melede æbler med til dig i dag, tak ska' han ha'.
  • I middelalderen medbragtes frugt på lange skibsrejser for at undgå skørbug, men nogle gange var æblerne melede, og sømændene fik skørbug af bar fortvivlelse.
  • Engang var der måske nogen, der spiste æbleskiver, som var melede. Det kunne så være vanskeligt at skelne fra den flormelis, de puttede ovenpå. Det kan man ganske vist ikke direkte laste æbler for, men de kunne vel godt have taget sig lidt i agt mht. at udlåne deres navn til kugleformede pandekager.
  • Rigsæblet blev lavet i Hamborg til Frederik 3.s kroning i 1648. Det er siden gået hen og blevet noget melet, men ser stadig umanerligt indbydende ud.
  • Snehvide indtog i sin tid et melet æble med stryknin, som fik hende til at sove i hundred' år, hundred' år. Siden blev hun kysset af en frø og genopstod på Påskedag for at dømme levende og døde samt forvandle vand/brød til sten/vin. Moralen: Spis ikke melede æbler med stryknin uden at konsultere egen læge først. Og lad være med at genopstå Påskedag uden fornøden anledning.
  • William Tell skød i november 1307 et melet æble ned fra hovedet af sin søn med en armbrøst. Så kunne det lære det!
  • Æblekage er den eneste form for mad, hvor det er en fordel at æblet er melet, så kan du nøjes med rasp og flødeskum og behøver ikke at komme mel i.