FANDOM

Mayaerne er et uddødt[1] folk i det venlige Mexico og det fjendtlige Sydamerika med en 3.000 år gammel historie.[2] Mayaerne bestod af de pesoamerikanske prærafaelitiske kulturer. Mayafolket genvandt aldrig deres civilisation efter spaniernes erobring af deres hjørneflag efter en fodboldkamp i 1969.[3]

Alle mayaerne hed sjovt nok Maya - også drenge. Ingen kan sige hvorfor; man mener dog, at det har noget at gøre med mayannaise.

Geografisk udbredelse og hvorfor ikke? redigér

Den geografiske udbredelse af Maya-civilisationen strækker sig over de stærkt krydrede mexicanske stater Chili, Tabasco, Quintana Habañero, Campesto og Yucamán-man. Området er for tiden ubeboet og får braklægningsstøtte fra EU. Mayaerne gjorde sig senest bemærket, da de indførte vilkårlige menneskeofringer[4] og udhuggede trusler om Jordens undergang i 2012 på store sten.

Kunst og arkitektur redigér

Selvom Mayaerne efter sigende alle er over 3.000 år gamle,[5] så udviklede de først efter Kristi fødsel kunsten - deres såkaldte klassiske epoke - som af mange professorer betegnes som værende den smukkeste og mest avancerede tid i hele verden. Lertøjet, som mayaerne fremstillede i denne tid, er ganske enkelt noget, som kan gøre enhver arkæolog snavset på støvlerne.[6] Man siger, at disse krukker og fjer, som stammer fra denne epoke, er mere værd end samtlige gule IKEA-vaser, som produceres i Rusland. Og det siger ikke så lidt.

Så hvis du en dag gør alvor af at grave et hul til Kina, men ender i Mexico eller Mellemamerika - OG finder en lerkrukke med et datostempel fra mellem 300-900 e.kr.[7] - så kan du tjene kassen. Dette skulle efter sigende være grunden til at Søren Ryge i sin tid forlod en lovende karriere[8] og en doktorgrad på Københavns Universitet, og blev havemand i stedet.

Mayanske fodnoterredigér

  1. De lever faktisk stadigvæk og har en blomstrende - men hemmelig - kulturYucatán-halvøen
  2. Desværre er historien så kedelig at vi ikke gider at fortælle den her
  3. Kampen endte 7-0 efter overtid
  4. Ved hjælp af sten-saks-papir-metoden
  5. De er nærmest udødelige
  6. Eller våd i bukserne
  7. Husk at tjekke for sidste udløbsdato
  8. Som operasanger