FANDOM

Max Havelaar var - som navnet antyder - en kendt hollandsk [1] gartner med gode ben.[2] Han fik så den idé som 4-årig, at kaffeplukkerne i Colombia skulle have en ordentlig løn og alle pengene ikke skulle havne i lommen på de kapitalistiske udbyttere fra Brugsen.

MUS

Max har netop smagt en tår af sin bæredygtige kaffe.

Han gjorde så det, som er helt utrolig gjort af en fireårig, men never mind[3] - at han tømte sin sparegris[4] og startede den italienske mafia. Ja! Utroligt, ikke? Man skulle næsten tro, at det var løgn! Næsten! Og så lod han denne hersens mafia skyde alle brugsmedlemmerne og fik Den Kristelige Fagforening, som er meget stærk i en forhandlingssituation, til at sende deres chefforhandler, Anker Jørgensen, til Columbia, hvor han organiserede kaffeplukkermasserne i en fagforening, som hed Bæredygtig Udvikling!

Nu væltede pengene bare ind, mand! Til Max, altså. For det er da klart, at sådan en organisator og profetagtig skikkelse, må have sin del af kagen og 85% er vel ikke for meget, når man ser hvordan priserne på dagligvarer som kaffe og andre ting fra Brugsen, der er lukket på grund af terror, har udviklet sig i de senere år. Og en skide Rolls Royce, den koster fanme flere millioner, hvis ikke man stjæler den Tyskland! Så det er der sgu ikke noget at sige til!

Men det behøver du ikke tænke på, for du køber alligevel den billigste kaffe, hvor kaffeplukkermasserne må gå sultne i seng og lade deres små børn dø, så du kan spare en skide femmer. Medmindre DR spørger dig, hvilken kaffe du drikker, for så er den både økologisk og bæredygtig, din lille hykler[5]. Lige indtil kameralyset slukkes.

De fem forbeholdredigér

  1. Med hollandsk kan det godt være, at vi i virkeligheden mener nederlandsk. Hvis der er nogle politisk korrekte til stede. Halloooo? Nå, men i virkeligheden er Max blot en romanfigur, der på selvbiografisk vis dækker over Edward Dekker, som i 1860 skrev romanen "Max Havelaar, of de koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij"
  2. Gode ben er på ingen måde ment nedsættende over for de, som ingen ben har. De kan bare kravle med deres gode arme
  3. Vi skal beklage brugen at et udenlandsk udtryk over for vore ikke sprogkyndige læsere. I kan da være ligeså gode som alle os andre, bare fordi I ikke forstår en skid af det hele.
  4. Jøder og muslimer har selvfølgelig ingen sparegris, hvilket vi respekterer fuldt ud. Med deres adgang til bistandshjælp er det vel heller ikke nødvendigt.
  5. Udtrykket hykler er på ingen måde ment nedsættende, så spar bare sagsanlægget. Fogeden har været her.